onsdag 28 april 2010

Kokbok

Som fördjupningsarbete i svenskan(?) håller jag på att göra en kokbok. Okej, jag har inte kommit så långt än. Boken är köpt och några recept har jag lyckats fixa.

Temat för boken skall vara recept från folk i min närhet, vänner, släktingar. Sådant som jag smakat på och bara älskat. Jag skall be om receptet och sedan göra en grymt hemtrevlig, mysig, "klipp-och-klistra" bok.

Nu är bara frågan om hur den skall se ut och vad den skall heta... Jättesvårt.
Utseende: Skall den ha ett vitt band på sidan (även på baksidan tror jag i så fall) och skall jag klistra fast rosor. Det kanske blir för bökigt och opraktiskt. Men fint...

Namn förslag: " Åh va gott, kan jag få receptet" (Det blir töntigare ju mer jag säger det...)
Det är nog det enda jag har så... snälla hjälp mig.

KRAM

8 kommentarer:

  1. Att det blir härligt frestande foto det behöver man inte fundera över, men titeln, det tål o tänka på. Ditt namnförslag är inte alls töntigt, lite långt? Njae.
    "Åh, va gott!"
    "Receptet, tack!"
    "Gôtt frå schläkta" (Josefins förslag)
    "Franssons Frestelser"
    Nu heter du visserligen inte Fransson o kommer recepten från vänner o släkt stämmer det inte riktigt men det var lite kul tycker jag.
    Faster A

    SvaraRadera
  2. Käraste Faster: Dej kan man räkna med :) Alla förslagen är ju superbra. Det var synd att jag inte heter fransson för det var ju himmla "klevvert" annars. Men Josefins förslag var inte så pjååkigt. Jag borde hylla min undanstoppade dialekt:P

    Jag ver inte hur det blir med bilder... Det är det jag är mest nervör för. Då måste jag ju laga allt jag skriver ner. Vi får se. Jag ger det ett försök.

    SvaraRadera
  3. Dom vita banden kommer att bli söliga och super härliga minnen i framtiden, så dom skall vara på tycker jag.
    Rosorna var fiina, men dom blir nog förstörda ganska fort. Det var bra förslag från A & Jossan!!
    eller
    "Moas bästa recept 2010"
    "MMM...va gott!"
    "Mumsfilibabba"
    Men Josefins va bra!!
    Du kommer säkert på något bra! det brukar du göra...
    Kramisar//mamma

    SvaraRadera
  4. Mamma: Men dp kör jag på looken den har nu:) Trevligt sleten skall den allt bli:)

    SvaraRadera
  5. "Mums med/hos Moa"
    "Moa mitt i Maten"
    Du kan ju inte laga all mat o fota, men jag kan se framför mig att när man öppnar boken möts man av en bild på te x. en måttsats som man ser är anv. Någon bild inne i boken, kanske på potatisar på diskbänken med lite vatten som blänker, en potatisskalare. En chokladkaka med slarvigt avrivet papper, lite nötter eller vad nu som hänger ihop med receptet.
    Nu lovar jag att inte lägga mig i mer i ditt kokboksarbete, du gör det bäst själv!!
    Faster A

    SvaraRadera
  6. Faster: HAHA jag vet inte vad jag skulle göra utan alla dian förslag. Fortsätt!!!:D

    SvaraRadera
  7. Mamma, du har för mycket fritid...

    SvaraRadera