lördag 15 maj 2010

Träslevar is the shit


Mitt lilla tips, eller snarare ett knep för mig att få mitt bröd att jäsa i detta kalla hus är att jag tvättar något lite snabbt, kanske bara blöter ner en trasa eller så. Sen slänger jag in den i torktumlaren. Så ställer jag plåtarna på klädhängaren och stänger dörren. Då blir det varmt och fuktigt där inne. Dock kanske en aning för dragit men hittills har det funkar ganska bra. Det är hur som helst det bästa jag kan komma på. Kanske skulle jag göra skåpet över ugnen till ett värmeskåp så som mamma hade det förrut men det är för tillfället alldeles för mycket bråte där.
En liten anledning till att jag vill baka bröd är för att jag bara ÄLSKAR min stora keramikskål som pappa köpte till mig. Det är nästan som en Per Morberg skål fast inte riktigt. Mitt är nog bannemig lite bättre;)
Tack Så, så mycket pappa.

4 kommentarer:

  1. Hej min rediga dotter. Ett litet tipps... du vet ju var ratten sitter för att skruva upp värmen lite, gör det en stund innan du skall baka nästa gång.
    Du kanske skall säga till pappa också att du gör det...Lycka till // Kram Mora Di...

    SvaraRadera
  2. Mamma: Jo jag vet hur man gör det. Men... jag vet inte. Jag har blivit lite påverkad av pappas sparande. Det är bara så för mig lixom. Brödet blir bra ändå plus att jag får tvättat lite:D

    Men tack. Kanske någon gågn:)

    SvaraRadera
  3. Men kan du inte bara sätta ugnen på 50C (lägsta) och ställa plåten en stund en bit från den öppnade luckan? Kan ju inte dra så mycket mer ström än torktumlaren, och känns lite enklare på nåt vis. Den ska ju ändå värmas upp sen, liksom.

    SvaraRadera
  4. Josefin: Jag hade ingen aning att detta skulle skapa så mycket prat. eller var nu detta är. Jag värmer själva degen i ugnen på lägsta men sen ska ju ugnen upp i värme och om jag först ska värma bröden där i tar det så lång tid. Men jo... det är också ett förslag. Jag kan ju meddela att bröden blev bra ändå. Jag ska texta era förslag:) Tack

    SvaraRadera