onsdag 15 december 2010

Imorgon är jag sjuk

Små fragment av vishet träffar mig. Dagligen. Ynkliga men ändå.

Som när jag gick ifatt en liten pojke som lixom jag, var på väg hem från skolan. Jag såg honom inte i horisonten först men plötsligt dök han upp och snart var jag förbi honom. Såklart beror det på att mina ben är längre än hans men också för att jag inte är ett barn. Det finns en tid, jag vet inte när den kommer, då man börjar skämmas för att prata för sig själv så att folk hör. Man stannar inte längre upp på vägen, plockar upp en pinne och använder den som käpp. Inga avstickare i busksnåren, inga snöbollar kastade mot trädstammarna, inga nynnande melodier. Så snabbt som möjligt, går jag vägen hem. Innan lekte jag vägen. Det tog längre tid då men då hade man också tid.

Detta var ett väldigt dåligt exempel men också det enda jag kom ihåg. Små fragment flyger lätt bort i vinden om man inte fångar dem på papper. Då kan man i alla fall jaga den och plocka upp den.

8 kommentarer:

  1. (.....) tystnad.. det blev lite tomt i mitt huvud just nu. ehhhh

    okej

    det här var vackert på ett moasätt
    jaaaaag.. vet inte vad jag ska säga..
    /elin

    SvaraRadera
  2. Det jag brukar göra är att lyssna på någon härlig låt, små nynna på den (skiter ifall någon hör) tittar lite extra runt om mig, ser på folket (A) naturen. Men nu när det är kallt vill man bara in för att inte frysa (A) hihi
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. elin: Jag ser det som en bra reaktion ;) Antar jag. Jo jag gör det. Tack <3

    SvaraRadera
  4. Elin: Ja mycket beror nog på kylan, om sommaren trallar jag nog mer fram än nu:) Men ja, ibland får man släpp taget lite och bara vara, Se på träden sitället för vägen.

    SvaraRadera
  5. alla borde nynna, kasta snöbollar o hitta käppar tills man dör..

    varför inte liksom?

    SvaraRadera
  6. Emma: Helt klart. Om alla gör det anses det inte udda och avvikande. Och ja, varför inte. Det blir en roligare väg att vandra.

    SvaraRadera
  7. Vet inte häller vad jag skall säga...
    Jag kom in lite i känslan av när du var liten och kännde mig glad, sen kom saknad och mitt dåliga samvete fram.
    Sen blev jag glad igen när jag läste LEKTE VÄGEN HEM det var så fint skrivet.

    Du är allt en liten begåvning du!

    JAG ÄLSKAR DEJ SÅÅÅ MYCKET!!

    kRAM FRÅN MEJ :))

    SvaraRadera
  8. Mamma: Du och dina sentimentala stunder. Jag älskar att du hela iden berättar vad du känner för mig. Och att du säger att duälskar mig. Tack <3

    SvaraRadera