torsdag 1 juli 2010

Dag 2 - Korgar, Gulf och Örkelljunga

När vi åkte mot vår lilla stuga på söndagen åkte vi förbi en korgaffär som vi sa att "Dit måste vi åka" så det gjorde vi. Vi skrattade lite i bilen om att vi var på en skånesemester och det första vi gör är att åka ut ur Skåne
I affären var det kallt men det fanns massvis att kolla på så vi traskade sakta fram och kom till slit ut med ganska mycket. "Har jag sagt att jag får ångest av det här?" sa jag flera gånger till mamma och hon bara skratta. Jag köpte en underbas picknick korg, fyra små creme-brullé-skålar eller vad man ska kalla det, en slev och två jäskorgar till bröd. De kanske inte är de bästa som finns men de kostade bara 25 kr styck. En "riktig" jäskorg kostar runt 200 så jag tycker att det var ett bra köp trots allt.
Ni som är lite äldre kanske förstår min mammas reaktion när hon såg Gulf-skylten. Ett "ÅÅÅÅH!" i diskant höjd (eller en väldigt hög skala) for ur henne och jag stirrade förvånat på henne. Det är tydligen något gammalt, fint märke på en mack-kedja eller vad man ska säga. De finns knappt några kvar. Mamma sa att jag Måste ta kort på dem så det gjorde jag.
Sen åkte vi till Örkelljunga som är den största staden i närheten av där vi bodde. En konstig men ganska fin stad. Det är inte så mycket till stad att gå i för bilarna åker överallt. Jag och mamma sa flera gånger att vi inte vet hur bra vi har det som bor i närheten eller i mammas fall har bott i Alingsås. Mamma brukar ofta säga "Hemma" om Alingsås vilket jag tycker är väldigt fint. Hon är en äkta Alingsåsare.
Vi promenerade runt bland husen ett tag.

En familj tvättar sin bil och här har den lilla dottern fått ta över slangen. Det prutade hel vilt.

Vi handlade mat för några dagar och åkte hem för att laga får första middag.
Det skulle bli ett recept från Ernst: Grillad lax med gurka, potatissallad med smält västerbottenost och en liten dressing och till detta en sallad. Så klart.
Våra laxpaket
Nu var vi hungriga!
Vi sitter på verandan.

Vi blev så mätta att vi knappt kunde gå så jag krälade ut till bryggan och tog lite kort.

Det var vår första dag i stugan och den var allt vi kunnat drömma om. Typ.

2 kommentarer:

  1. Maten säger jag bara.. MUMMS. det måste du ge mig receptet på! :D

    SvaraRadera
  2. Elin: OH ja:D Det ska jag verkligen göra:D Va skoj:D

    SvaraRadera