torsdag 1 juli 2010

Dag 5 - Loppis



Jag har tydligen inte fler bilder fån den här dagen. I alla fall.

Vi åkte in till Örkelljunga och besökte loppisen där. Ett gammalt hus med stora bokstäver över dörren som bildar ordet JÄRN. Själva affären har nu inget med det att göra men det tillhör antagligen huset. I det första rummet står massa vingliga trähyllor tätt intill varandra och man får gå i smala gångar mellan dem.

Några dagar tidigare hittade jag tre djupa tallrikar fån Höganäs där. Gräddvita med guldkant. Underbara. De kostade bara 5kr styck. Idag var vi tillbaka för att titta igenom resten av huset. Det fanns nämligen tre våningar till.

På golven ligger det stora playwood-skivor och mattor som om de skullevara en tillfällig lagning. Det knakar och gungar som om hela huset ska falla sönder. Längs med alla väggar står höga hyllor som är fyllda från topp till tå. Ju längre ner man går i huset, ju kallare blir det och snart fryser jag rejält i mina schorts så jag skyndar upp. Jag lämnar affären med tre vita desserttalrikar med ett blått mönster och vågiga kanter. Fina, fina. Mamma köpte ingenting.

Sen går vi och fikar på det enda café i Örkelljunga som vi vill fika i. Det var jättemysigt där inne och den glada skånska tjejen bakom disken berättar om alla bakverk de har att bjuda på. Jag tar en kladdkaks bakelse med citron-och limemousse på. Mamma tar en likadan fast med jordgubbsmousse med rabarberbitar i. Även om kaffet var smaklöst så var det en lite lyxig känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar