söndag 11 juli 2010

Stubbekulla

Jag sitter i köket i Lugn, Timmervik (Stubbekulla som Sacke säger).

Det skall snart bli mat, mammas mega goda köttfärssås från gårdagen. Lyckost lilla mig.
Jag, mamma och Peter (mest Peter då) har jobbat med stenmuren som ska löpa längs med vägen fram till parkeringen/uppfarten. Alla stenar är tagna ifrån tomten och de är stora ska ni veta. Vi binder spännband runt blocken och snörar faste dem i krävskopan. Sedan lyfter vi och fipplar ner dem i passande hål och springor i den långa grunden till mur som lades ut igår.

Idag fick vi raskt avbryta när en blixt lös upp hela åkern följt av ett jätte dunder bara någon sekund efter. Sen kom regnet. Jag och mamma hade nog aldrig lirkat loss spänn remmen snabbare än vi gjorde då.

Det är en sån naturligt härlig känsla av att vara ute och andas frisk luft hela dagen. Man kan andas djupare, dra ner luften längre i lungorna. Varför drar man sig så ofta för att gå ut och GÖRA något. Med kroppen. Kämpa. Jag talar lika mycket till mig själv om inte mer, som till någon annan. Det kanske bara är jag själv som upplever att det tar emot ibland.

Hur som hälst. Imorgon åker jag och Mamma till Hanna, Mikael och Wilma i Loo. Där bjuds vi på lunch och söta kinder. (Wilma står för kinderna).

På tisdag ska jag baka bullar till på onsdag då vi ska fira min bästaste farfar. En vandring i den gamle mannens bardoms bygder eller något i den stilen. Det blir nog supertrevligt och intressant.

Skulle det smaka med blåbärs- och mandelmassebullar eller föredrar ni vanliga med kanel? (Ni som har med det att göra)

5 kommentarer:

  1. Vi fick ingen åska :( Jag ville det, åska är mysigt. + lite regn skulle heller inte skada.
    Mamma har också bakat bullar :D Så då får vi massor av bullar att äta, det är bra, mkt bra, bullar är mumms. Vilka du vill göra går bra, blåbär är mumma så svårt val :) KRAM!
    Hur är det annars? Saknar dig, hur går det med tännera och livet?

    SvaraRadera
  2. Mojjfajj vill väl ha med kanel, gissar jag. Enda problemet med den andra varianter vore väl om det blir jättevarmt och så sötsliskigt mandelmasse-klibb... Men det är väl roligt med nåt annat än det vanliga. Är inte det ett Laila-recept, förresten?

    SvaraRadera
  3. Josefin: Ja jo jag vet att han vill ha det. Tydligen har Elisabeth bakat bullar också, så då kan jag ju göra dem med blåbär ifall någon vill ha en annan varriant:) jag vet inte...

    SvaraRadera
  4. Elin: ÅH Ja det är jättesvårt. Men då kan jag gu göra dem med blåbär så att det inte bara blir kanel... eller låter det bra? För mig spelar det ingen roll...

    Ja vi skulle ju ha träffast på den där brunchen men det blev ju inte AAAV. Vi träffas på onsdag dock:D och tännera mår bra:) De har ju dragits i dem en vecka nu så de har nästan vant sig:)

    SvaraRadera
  5. Ja men blåbär är mumms och mandelmassa har jag lärt mig att nästan gilla nu, dock har josefin en poäng med kladdet :/ :D

    Ja jag vet men fick du åka in och få tandställningen då? eller jag hänger inte med xD Ja ska bli mysigt hoppas på bra väder, men inte svett värme xD

    SvaraRadera