torsdag 7 januari 2010

Vaniljstänger med nötsmak


Idag bakades det.

Ett enormt problem som alltid trampar mig på tårna är att det inte går att jäsa något i detta förbaskade, kalla huset. Mamma har kommit med ett super tipps om att man kan sätta in plåten eller bunken i ugnen på lägsta temperaturen. Då jäser det utan problem. Det är nästan så man vill skrika Haleluja. Jag har även tagit efter min faster Kristina som alltid tar lite mindre jäst än vad det står i receptet. Då tar inte brödet smakar vilket jag alltid hade problem med innan. Äckligt, degigt bröd som smakar jäst. Det är ingen höjdare.

Trots det finns det alltid något som förstör. Så småningom måste ugnen upp i de graderna som brödet eller bullarna skall gräddas i. Då måste helften av jäsningen ske utanför ugnens skyddande, varma väggar. Det var där det sket sig idag. Bullarna jäste inte tillräckligt. Det kan också ha varit att jag tog i för LITE jäst. Varför kan det aldrig bli bra? Typiskt

Bullarna smakade trots detta riktigt gott och påminde lite om weinerbröd. Lite frasiga. Det var väldigt mycket smör i pluss grädde ;) Då kan det inte smaka annat än gott juh. Mums!

Dessa ska det bjudas på hos mamma på söndag då Pappa, Hanna, Mikael, Wilma, Mormor Siv och Morfar Christer kommer på besök. Hoppas de gillar dem.

6 kommentarer:

  1. Tipps! Tipppppppps!
    Förlåt, jag kan bara inte glömma det :)
    /ELin

    SvaraRadera
  2. HAHAHAH.. ojdå! Jag lär mig visst aldrig:P Jag tror jag ska strunta i att ändra det. Det hör ju lite till den jag är ;)

    SvaraRadera
  3. Moa Moa vad jag är glad att få vara din faster!
    Du är ju för härlig!Jag har också bakat idag, blåbärsmuffins o nötrulltårta bl a annat.
    Tänk om din farmor o mormor hade fått smaka på allt gott du bakar!!!

    Faster A

    SvaraRadera
  4. Åh vad du är duktig! Ser fram emot att få smaka på dessa godbitar.....
    Ha det så gott tills vi ses på söndag, Kram Kram
    /Hanna

    SvaraRadera
  5. Annika: Tack, tack, tack!!!:D Det är så roligt att du läser.

    Ja det hade varit helt ortoligt om dom hade levt båda två. Tänk på alla tips och hemliga recept som jag hade kunnat få ta del av:)

    Jag kan nog lära mig en hel del av er fastrar och av min mamma:) Ni är små proffs ni.

    Åter igen; Tack!

    SvaraRadera
  6. Hanna: tack:D Du berömmer mig alltid! Tack:):)

    till min stora besvikelse smakade de inte så mycket igår när jag och mamma vämde några..:/ Men å andra sidan tyckte Peter att de var för söta. Vi får se vad ni tycker. Ni får inte ha för stora förväntningar och inte vara allt för kräsna:) Det vet jag att ni inte är.

    Jag längtar tills på Söndag (imorgon), KRAM

    SvaraRadera