söndag 3 januari 2010

Pepparkaks Cheesecake


För några dagar sedan var jag och pappa på Jordnära för att köpa... Ja, vi skulle väll inte köpa någonting speciellt. Det är bara så att vi gillar när onödiga, roliga saker är billiga. Hur som hälst åkte vi dit för att kolla runt. Det slutade med att jag hamnade på köksavdelningen. Ajdå.
Jag ville ha allt! Varje liten visp till stora stekpannor och grytor. Det är som att gå runt i en godisaffär när man var liten. Mina ögon blir stora som golfbollar och min mun står på vid gavel.
Häpen.
Hänförd.
Jag vill ha, vill ha, vill ha!

Vi gick där ifrån med en muffinsplåt för 12 små muffins (ca 80 kr), 4 portionspajformar i plåt med löstagbar botten (16:50 kr styck) och 40 st "mandel-mussel-formar" i plåt (4o kr). Till mitt försvar kan jag ju säga att en flicka vars julklapp var en muffinsbok med 500 olika muffins i, behöver en muffinsplåt. Potrionspajformar har jag velat ha hur länge som hälst och dessa, med löstagbar botten, är ju så praktiskt så jag faller omkull och dom var underbart billiga. Dessutom kan jag ju lägga till att det fanns andra pajformar i keramik som jag också ville ha men jag avstod och önskade mig istället sådana av pappa i födelsedagspresent. Vad det gäller mandel-mussel-formarna så tycker jag själv att det var ett smart köp eftersom jag, som jag sa till min mamma, kommer ha dem resten av mitt liv! Typ.

Ni inser antagligen nu att jag gillar att det här med att baka. Jag fullkomligt älskar det. Mitt största problem är att jag och pappa egentligen inte kan äta upp allt jag vill skapa. Därför är jag tvungen att hejda mig själv. Det är en pina!

Nu har jag i alla fall testat mina pajformar genom att göra 4 små pepparkaks cheesecakes. De är bedårande, eller var. Nu befinner de sig allihop i min och pappas mage men ÅH va goda de var! En njutning. Det roliga med portionspajformar är att det blir så snyggt att servera. Det är halva, eller ne, en fjärdedel av allt det roliga. De andra delarna är att leta recept, göra det och sedan äta resultatet. Ett plus är om man får bjuda någon och den verkligen tycker om det man gjort! Det är som en kärleksfull omfamning. Ett härligt rus i hela kroppen.

Ja,ja. Tack för mig.




// Moa Simone Ekman

7 kommentarer:

  1. Gaaaah jag bara älskar dig stumpan!
    Du är så söt så man får diabetes. Jag har aldrig träffat någon som har sån underbar personlighet som du har, som är så förstående och så otroligt sött lillgammal som du är. Och ta nu det som en positiv grej! <3
    / Elin

    SvaraRadera
  2. gaaaaaah! tänkte sluka datorn när jag såg de ljuvliga bakverken men jag hann stoppa mig själv när jag insåg att den nog inte skulle smaka så gott.. :( om du vill baka men inte kan äta upp allt så ta med det till skolan för sjutton gubbar! det är nog knappast någon som tackarr nej ;)
    gillar att läsa din blogg också, du är nog nånstans bland topp 5 av de jag läser :)
    kraaaam po daaj

    SvaraRadera
  3. Elin: GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH Du gör mig tokglad! Fattar du det! Mitt hjärta slår dubbelt just nu. TACK :D:D
    Kan du ana va glad det gör mig, det du skriver? Tack, tack, tack! <3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  4. Emma: Du är en underbar liten truddelutt du! Tack:D:D
    Det där med att ta med till skolan är ingen dum ide:P Där är ju inte folk så pjåkiga och kräsna. De äter i stort sätt vad som hälst som är sött;)


    Va glad jag blir när du läser! Jag läser din med vet du:)
    Härliga människa!
    Tack igen:):):)

    SvaraRadera
  5. Herrejisses va Ni är GOA mot varandra!!! Jag blir nästan lite avundsjuk...så var det inte på min tid. fast vi tyckte nog det var pinsamt, vi var ju sååå super tuffa.
    // Moa´s mor

    SvaraRadera
  6. Mmmmm... vad dom ser läckra ut, det skulle sitta bra nu till kaffet!

    Jag är så spänd på hur dina skapelser du gjorde idag blev, längtar så efter både dej och en smak. Ses snart :))//mamma

    SvaraRadera
  7. Mamma: Vet du att jag älskar dej! Det känns nästan lite fånigt att skriva det här. Jag säger det ill dig på fredag istället :)

    Ja jag har verkligen underbara vänner. Det är jag så grymt tacksamm för:)

    SvaraRadera