onsdag 16 mars 2011

Jäktig dag

Skyndade mig ner till tåget på cykel och såg våren i form av torr asfalt på bron. Min finaste väska som jag fått av Siv och Christer tjuvstartades dagen till ära. (Det speciella med dagen är att Våren är här). Mina skor klapprade fint mot den hårda marken när jag gick och solen tvingade mig att kisa. Det gjorde mig inte något.

Jag fick gjort följande idag:
Var på biblioteket och lånade en bok som jag ska ha till engelskaarbetet. Henrik Fexeus bok "När du gör som jag vill". Den handlar om påverkan och verkar vara väldigt bra.
Jag gick till banken för att fixa med mitt studiebidrag som tillfaller mig nu när jag är 18 år. Jag fick hjälp av en ganska söt kille, smal och med jätteblå ögon och lite, lite snus på ena framtanden. Jag koncentrerade mig på att kolla in i han ögon hela tiden för att framstå som trevlig och förstående. Problemet när jag gör så är att jag nära på glömmer av att lyssna. Som tur var koncentrerade jag mig på det också så jag tro att allt gick bra. Jag gick där ifrån med ett nytt kort, en dosa, mer pengar på kontot och en gnutta självsäkerhet och stolthet. Jag kände mig inte så totalt vilse. Istället gick en lite mognare kvinna ut ur banken och traskade vidare mot torget i solen.
Det var torgdag så jag tänkte ta mig en sväng för att kolla på loppisen de alltid har. Jag såg en vacker tunika fladdra i vinden på ett av stånden och tänkte med en gång på mamma. Efter många telefonsamtal och ett bildfyllt mms slutade det med ett köp. Vilken det blev skall bli en hemlighet för mamma.
Jag satt på polisstationen i säkert en halvtimme för att få hämta mitt pass. Kvinnan före mig skulle fixa pass men maskinen ville inte ta hennes fingeravtryck. Det kom mer och mer folk och till slut meddelade de att maskinen var trasig. De frågade om det var någon som skulle Hämta pass och jag räckte upp handen men en kvinna vars röst hördes mest fick hjälp före mig. Det kändes lite surt eftersom jag suttit där och blivit hungrigare och hungrigare. När det väl blev min tur var det hela över på två sekunder. Dessutom ser jag förbannad ut på mitt passkort. Jaja.

På cykelturen hem hade jag tid att fundera ut vad jag skulle äta till lunch. Det blev ett ihop plock men så, så gott.
3 baconskivor (eftersom vi skulle ha resten till middagen idag)
½ purjolök som var kvar sedan en tidigare middag.
1 tomat
en skvätt grädde
timjan

Skiva baconet och stek i stekpannan. Strö över lite timjan som får steka med. Strimla purjolöken och ha ner den i stekpannan. Lägg eventuellt i lite smör om det fattas. Låt purjolöken bli lite mjuk. Skiva tomaten smått och ha i den. Låt det puttra en stund innan du har i grädde efter tycke och smak. Till detta hade jag pasta och använde lite av pastavattnet som vätska i såsen.
Strö över lite smakrik ost, det hade passat med parmesanost men jag hade bara västerbotten eller något likande. Om du har, strimla över färsk basilika.
Det var perfekt för en person och gudagott. Det behövdes inte ens något salt eller peppar.

Som med all annan god mat man äter själv bör det sväljas ner med ett avsnitt Sex and the city.
Puss

2 kommentarer: