torsdag 7 oktober 2010

Kvidande

Jag sitter här och näst intill hyperventilerar.

Jag är så förkrossad över att jag bor här och Stockholm ligger så långt bort, att jag inte har pengar, att jag är så ung men att jag ändå är hjälplöst förälskad, ja förlorad, i matlagning, smaksensationer, knapriga brödskorpor och bakverk.
Jag är så förbaskad över att inte hålla på med det. Jag är arg för att jag tvivlar på mina val. Jag är arg för att paniken sprids i mig varje gång jag tänker på min framtid.

Tidningen Baka mötte mig idag när jag öppnade brevlådan. Det är en lite väl proffsig tidning för mig men det finns inget bättre än att läsa sådant. Någon stans har jag hört någon säga att maffiga, pampiga kokböcker är som porr för oss dödliga och jag kan nästan hålla med.

Den som känner mig lite vet att jag spetsar öronen så fort jag hör ord som Paris, bröd, surdeg. När jag först slår upp boken möts jag av olika chokladevenemang som hålls. I Stockholm. Jag börjar redan här känna hur det suger i magen.Sen kommer den här pricksäkra rubriken och jag tänker på hur glad pappa kommer bli när jag berättar om alla bra honungsrecept.Sen dör jag lite och stönar ut i det stora tomma huset. Saltå har de finaste, underbaraste paketen med mjöl och sädeskorn. Små paket i dova färger så som lila, smutsvit, urtvättad blå. Nu har de tydligen öppnat en hel butik med ekologiska och kravodlade produkter. I Stockholm.
Jag dör lite i soffan.Om man som sagt känner mig lite vet man och har kanske smakat mina överstora muffins. Nu har två svenska pojkar öppnat ett cupcake-caffé där de har normala- och mini cupcakes i massa spännande smakkombinationer. Jag citerar texten; "...i massa olika smaker, med namn som Farmor, Astrakan och Michelle Obama. I högtalarna sjunger Elvis, väggen är dekorerad med "cupcakekurbits" och i den djupa fönsternischen kan man slänga sig bland kuddar i den amerikanska flaggans färger." Det låter som en dröm och caffét ligger i ... Stockholm.När jag sedan ser den här rubriken brister jag nästan i gråt, ja faktum är att jag kväver ett skrik. Det är som att tidningen är skapt för att tortera mig. Jag vänder blad med vågar inte börja läsa. Hela tiden gnyr jag som ett litet barn och det svider i hela mig.Det blir inte bättre när jag möts av det här uppslaget. Jag stänger snabbt tidningen efter att ha konstaterat att jag inte kommer överleva mer. Jag kommer avlida i självömkan eller något.
Det är brutalt.

Snälla någon. Vad ska jag ta mig till.

Varför gör jag inte det här utan... något annat...?

12 kommentarer:

  1. Börja om! Läs hotell och restaurang istället! Så det så.

    SvaraRadera
  2. Josefin: Jag viste att det skulle komma. Jag viste det. Ska jag byta nu. Efter snart två år. Jag vågar inte. Jag kan inte! Vad händer med alla min underbara vänner... men ja...åh, jag både vill och inte vill..

    SvaraRadera
  3. Du kan bli en mat journalist som reser jord och rike runt för att skriva om fantastiska mat och bak upplevelser! :D

    SvaraRadera
  4. Elin. Ja, jag kan ju inte påstå annat än att det låter lockande. :)

    SvaraRadera
  5. Detta är inte lätt Moa! Du är bara 17 år, du hinner med det du vill. När jag läser alla dina bloggar så förstår inte jag vad du gör på media, alla handlar ju om mat eller goda kakor. Det du lär dig/har lärt dig på media har du alltid nytta av förr eller senare, kunskap är aldrig tung att bära! Fotograferandet har du glädje av hela livet!

    Ska du gå klart media, ta studenten ihop med dina vänner, ett halvår drygt, går väldigt fort.
    Men är det inte så att då får du inte börja om på hotell o resturanglinjen? Vad finns det isåfall för andra vägar att gå?

    Om du byter nu(om det går)inte behöver du väl tappa kontakten med dina kompisar!?

    Det blir tre år till, men om det är det du brinner för går de åren i ett enda svinjobbigt
    (tycker jag som inte kan tänka mig o laga mat o baka hela dagarna) vansinnigt roligt swich!
    Om du tar studenten nu eller när du är ca 20 år har ingen som helst,tro mig, betydelse!

    Självklart vågar du o kan det!

    Faster A

    SvaraRadera
  6. Faster A: Jag behöver verkligen tänka igenom det är. Jag ska nog prata med någon på skolan, någon som kan utbildning och vet vad det finns för möjligheter.

    Tack för att ni bryr er och försöker hjälpa mig. Jag måste ta tag i det här och inte låta det gå för långt.
    Tack.

    SvaraRadera
  7. söta du, ha ingen brådska, dröm om allt du vill och ska göra när du blir stor.
    kanske du skulle gått och läst till å bli konditor men det måste väl finnas utbildning för de som redan gått gymnasiet åxå kan man tycka?!
    Kolla med din syokonsulent, dom vet ju.
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  8. Tänkte den tanken, att det finns en förhoppningsvis vettig studievägledare som går att resonera med. Kan du inte få göra "studiebesök" på Hotell o Rest. för att kolla läget, prata med några som går linjen?

    I A-sås finns ju cafeér varje meter, någon kanske behöver extrapersonal

    Faster A

    SvaraRadera
  9. Hanna: Ja jag tror inte jag klarar av att byta. Det sliter i mig bara jag tänker på det. Jag ska prata med någon syokonsulent och se vad de tycker. Jag kan verkligen tänka mig att plugga vidare efter examen så det fins ju en möjlighet.
    Tack.
    Kram <3

    SvaraRadera
  10. Faster: Du bryr dig så mycket och jag tackar dig för det. Tack <3.
    Jag sökte jobb i några caféer till sommaren men ingen tog emot mig. Jag ska göra fler försök och försöka visa att jag vill lära mig.

    Ja jag ska verkligen ta kontakt med någon som vet och som kan hjälpa mig.

    Tack Faster

    SvaraRadera
  11. Alldeles för "saftigt" vi tar det när vi fikar!! // Kram mamma

    SvaraRadera