tisdag 5 oktober 2010

Baugetter

Igår satte jag en ljus deg som fått stå i ett skåp över natten. Idag släppte jag på plastfolien och stack ner näsan i bunken för att lukta på den bubbliga degen. Jag fick kasta undan huvudet för den fräna, sura doften av långt jäst bröd. Där stod jag och blinkade och flämtade ett tag. Överlycklig.

Själp upp degen på väl mjölat bord och vänd på den nu lösa degen med en degskrapa så att allt täcks med mjöl. Skär tre baugetter, forma dem och lägg dem att jäsa på plåten tills ugnen blivit varm. Hur lätt som hälst. Nu återstår bara smaktestet. Det ska ske ikväll till korvgrytan.

Nu ska jag baka hölökakor, tror jag det hette, eftersom mjölet höll på att bli gamalt. Den jäkla degen jäser inte så jag gjorde plats för bunken i skåpet över ugnen där det är härligt varmt. Vi får se om det löser problemet.

Det doftar nybakad baugette i hela huset och jag är lite stolt.
Jag hör av mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar