tisdag 2 oktober 2012

Förstörda planer

Jag sitter och dricker kaffe vi köksbordet med datorn framför mig. Jag är trött för jag har inte lämnat huset på hela dagen och jag kan inte göra så mycket väsen av mig för jag är inte ensam hemma. Emma är här också. Sjuk, påstod hon i morse. Det märks dock ganska tydligt att hon mår mer än tillräckligt bra för att kunna gå till skolan.

Jag har förvisat henne till sängen där hon får läsa och sova, vila om hon så vill. Är man sjuk så ska det inte vara kul att vara hemma, sa jag till henne. "I know it sucks but...". Jag håller stenhårt på "Ingen TV, dator eller DS-spel" idag. Det känns skönt. Jag är arg på henne så det "straffet" känns passande. 

Tanken var inte att sitta hemma idag. Jag, Frida och Emmie skulle iväg. Det var planerat. Det skulle bli super. Vi skulle äta gott och köpa gott. Vi skulle till IKEA. Komiskt nog har jag aldrig varit på IKEA och det är därför lite skrattretande att jag åker dit för första gången när jag inte är i Sverige. 

Det är därför jag är arg på henne. För att hon besudlade mig på den här dagen och för att hon går och sjunger högt när hon glömmer av att hon ska vara sjuk och för att hon sänker rösten och låter ynklig så fort jag eller hennes mamma frågar hur hon mår. Jag vet var hon gör, jag har gjort det själv. Låtsats. Nu kan hon inte heller sluta för har man gett sig in det måste det avslutas. Man kan inte ge upp och erkänna att man ljugit. Skolkat.

Jag vill inte smyga runt henne för att riskera att hon ska tröttna på att vara på sitt rum och gå ut. Som tex nu när en leverantör ringde på dörren och hon rusade ner. Nu står hon och pillar med saker i hallen. The beast has come out from her nest... I'd better drink my coffe quickly and hide the technical stuff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar