onsdag 23 februari 2011

Gamla Soffan - Nya Soffan

Kära soffa, nu har du gjort ditt.
I Söndags när vi köpt den nya soffan och tänkte hämta hem den såg det ut så här i vårt vardagsrum. Tomt och konstigt.

Jag tog lite minnesbilder på soffans fina rynkor.
Den är faktiskt hela min barndom. Den enda soffa jag minns. Den jag hoppat sönder. Den jag legat febersjuk i. Den jag klättrat i. Den alla suttit i som varit på besök. Den som svalkat mig på varma sommardagar. Den som jag och pappa suttit i varje kväll. Den vi suttit i medan vi tittat ut på vägen utanför, på snöflingor, på regn, på solsken och tänkt på allt och ingenting. Den med spruckna dynor och söndriga armstöd. Älskade, fina soffa.
Nu är det den här som skall samla minnen mellan dynorna. Samla dam under sig och i sig.
Steg 1
Steg 2

Steg 3

Jag tror det här blir jättebra.

Det är bara det att vårt hus lixom krympte helt plötsligt.

7 kommentarer:

  1. Jag kommer att sakna dig gamla härliga soffa! Rest in peace!

    SvaraRadera
  2. va fint hon skriver om den gamla soffan.
    nästan så man behåller den på den platsen där den står nu, bara för att sitta i den i bland och minnas grejer. Men de går inte. den ska få tillbringa sina sista dagar ute på verandan,
    (amerika stuket, med risiga gamla soffar utan för husvagnen,eller bensinstationen).Inte hela, men en del av den i allafall.Va gött de ska bli att dricka den kalla ölen,drömma sej bort till ett dammit hus med en grusväg utanför och skön gammal blues på radion,m m m

    SvaraRadera
  3. Pappa. Haha. Det låter faktiskt ricktigt skönt :)

    SvaraRadera
  4. Haha min käre bror, jag undrar om inte Moa ärvt lite av sitt poetiska sätt att skriva av dig!
    Syster A

    SvaraRadera
  5. Hehehe, ja trailer trash är ju alltid en underskattad stil. ;) Men den nya var ju fin, ser ut som Thomas nya. Den är ruskigt päs-bekväm, och det är säkert er också.

    SvaraRadera
  6. Annika: hihih. Ja det tror faktiskt jag med. Det är inte ofta han svänger ut så i skrivandet. Kanske var han en gnutta sentimental där... Fina han.


    Josefin: Ja. Jag vet dock inte vad jag tycker om den stilen men... Ja asså. Den är stor, rymlig och fräch men inte så mjuk än. Vi får nog sitta in den lite :)

    SvaraRadera