söndag 13 februari 2011

Baka, baka liten macron.

Ingen bild på macronerna men de blev faktiskt riktigt bra. Bättre än jag förväntade mig om jag ska vara ärlig. Här är istället våra "hallongrottor".

Jag och Elin möttes i Alingsås för att äta lunch på coffé house som vi planerat sedan två veckor tillbaka. Jag skulle äntligen få smaka på deras gulaschsoppa som jag velat ha hur länge som hälst. Dock blev det en liten besvikelse. Den smakade, speciellt. Som om någonting fattades men att det på samma gång var något där som inte passade in. Konstigt. Å andra sidan var köttbitarna nästan smältande och brödpinnarna som jag fick till var mumsiga. Elin åt en grillad macka med kyckling, pesto och chevréost. Det verkade gott och det tyckte hon med.

Vi kämpade i blåsten på vägen till Bon Bon där vi skulle hyra Titanic. Efter det åkte vi hem till mig för att börja med bakandet. Medan Elin förberedde en spellista på spotify, skållade jag mandlar och förberedde i köket. Sedan satte vi igång. Det var lite kaotiskt eftersom vi båda var klädda i vitt och höll på med röd karamellfärg. Samtidigt skulle det filmas för min PS-film. Trotts velandet och den höga ljudnivån lyckades vi få fler klickar av mandelmaräng än vi skulle ha. Det var nog tur för första plåten misslyckades vi med helt. De andra gick däremot mycket bättre. De sista så klickarna såg faktiskt riktigt proffsiga ut.

Vi förberedde den underbara smörkrämen med hallonsylt i och började sprittsa ut och trycka ihop våra alldeles egna macroner. Det blev lite smörkräm över som fick sluta sina dagar i vasken, och på lite andra ställen... Vi var vid det här laget hungriga och var tvungna att smaka på en färdig macron. Vi fick med en gång en sockerkick som slutade i skrattanfall på golvet.

Senare gjorde vi mat och åt den tillsammans med pappa. När vi var mer än mätta satte vi oss i min soffa för att kolla på filmen. Skivan var gammal och repig så det blev stora hopp i filmen vilket gjorde att en del av det sorgliga försvann. Därför grät vi inte så mycket. Det gör mig ingenting. Vi övervägde faktiskt att sluta titta när det var som lyckligast.

Lördagsmorgonen började med tekakor vid köksbordet med solsken i ansiktet. Det gjordes lite sifoundersökning och allmän facebook-kollning. Efter det hade vi fortfarande för mycket tid på oss innan Elin behövde gå till tåget. Vi satt rastläsa och rådvilla i mitt rum några minuter innan Elin sa: Vi kan la baka något då? Ja! "Vi kan baka hallongrottor", sa jag då. JA. Iväg till köket i raskt takt. På 45 min hade vi knådat, rullat, petat och klickat ihop 41 hallongrottor, eller något i den stilen. Elin åkte hem med ungefär hälften en kvart senare.

Jag åkte in till staden för att träna lite Zumba innan pappa plockade upp mig för att åka till Gräfsnäs. Det var kalas för Elisabeth som fyller år på tisdag (tror jag det är). Det blev ett riktigt höjdarkalas med super smarrig smörgåstårta gjord av födelsedagsbarnet, följt av massa goda kakor och en söt, rosa tårta. Nästan alltihop bakade av Elin.

Det blev lite allmänt prat över kaffekopparna med ganska snart åkte de flesta hem. Jag och pappa stannade ett tag. Flickorna (Jag, Elin, Malin och Elisabeth) gick upp på övervåningen för att kolla på melodifestivalen medan killarna (pappa och Martin) såg på rally på nedervåningen. Egentligen hade jag velat stanna längre där i soffan och kommentera alla bidragen med de andra men jag hade fått för mig att jag ville de Dreamgirls som gick senare så vi åkte hem. Den var inte värd det.

I alla fall ett överaskade bra kalas som knappt var planerat. De är ofta så att det oplanerade blir absolut bäst. Tack ska ni ha.

8 kommentarer:

  1. Vad härligt att läsa att du hade det trevligt :) Dock synd att alla var tvungna att åka hem så "tidigt" hade varit så mysigt att sitta där bland tända ljus med något smarrigt och dricka och bara tjöta (som vi Ekmans är så otroligt bra på.) Kanske man blev lite små hungrig (mot alla odds) och tog en kopp te och en smörgås eller så (A) hihi oj vad jag drömde mig bort där ^^

    Det ser nästan ut som man håller ett förstoringsglas över kakorna :D Ser lite småcoolt ut faktiskt. De ser även smarriga ut^^ Så när ska vi baka semlor? :D (jag är lite småsugen på att ta bilen och fara hem till dig när det passar ^^) Kram och tack så otroligt mycket till dig och din far för att ni kunde komma :D

    SvaraRadera
  2. Elin: Ja det hade kunnat bli hur mysigt som hälst där på övervåningen :)
    Tack, det var den första jag redigerade i Raw-programet jag fick va dig :) Det är superbra!
    Jag tänkte lite på det. Idag(måndag) kan jag inte och på onsdag ska jag nog vara med Clara. Du skulle ju kunna komma hit imorgon(tisdag) eller på torsdag. Fredag är jag upptagen också:P Men Elisabeth fyller väll år imorgon (tisdag)? Då kanske du vill vara hemma.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja tisdag ska jag nog vara hemma och Onsdag var jag också upptagen så Torsdag låter fint tycker ja :) Kram

    SvaraRadera
  4. Elin: Bra då säger vi torsdag. Vad behövs köpas då? Har du bil eller får du åka buss?

    SvaraRadera
  5. Ingen aning (A) Det som behöv, jäst, grädde, mjöl... ehm (A) sånt :) jag kan slänga med lite saker annars för jag tar bilen :) (ohh vad jag älskar att skriva det där hihi^^ )

    SvaraRadera
  6. Bra, för jag vill inte tvinga iväg pappa och handla igen. Han har gjort det så det räcker det senaste :) Så om du kan åka inom och köpa det på vägen hit vore det jättebra :) Vi delar fösrståss på priset sen. Vad är det för mjöl man ska ha? Är det vanligt vetemjöl eller vetemjöl special? och vilket recept ska vi följa :P

    SvaraRadera
  7. Haha oj ^^ ja du jag har super bra recept i den superduperbraiga boken jag fick i julas :) Kan kolla på ingredienser och så där imorgon och se vad vi har hemma (tror jag har det mesta här i skafferiet nämligen.) hummmmm... (när man tänker såhär önskar jag nästan lite att jag hade sådant där snyggt Gandalf skägg att dra lite symboliskt i.) Gissar på att ni har kaffe? (A) hihi. Eller skulle man ta en liten "Halv 8 hos mig" shopping tur tillsammans kanske? :D Bara åka och handla allt vi ska ha tillsammans (Elin får bara gå upp tidigt på morgonen och komma iväg så) haha... jag gillar denna kommentaren, blir så lång och spontan känner ja, inget användande av någon "bakåt" tangent här inte!

    SvaraRadera
  8. Elin: Ja men ta med dig det du har som du vet att vi behöver. Sen får vi väll se hur vi gör :) Vi kan ju leka matprogram, som tex halv 8 hos mig :D Det blir super.

    Och ja, kaffe har vi här ;)

    SvaraRadera