onsdag 16 februari 2011

Dagens lunch: Tomatsoppa och focaccia med fetaost.

Jag har precis kommit hem från en dag med Clara.
Vi möttes vid tågstationen 10:15 för att ta tåget in till stan. Det behövdes köpas lite ingredienser till dagens lunch nämligen.

Vi tänke lyxa till det lite och gick därför till Bolins/Hemköp.

I handlekorgen hamnade några gula lökar, en citron, körsbärstomater på burk, fetaost, grädde och färsk basilika.

Kvinnan i kassan varnade oss för att basilikan inte tål kyla så vi packade in den i både fruspåse och paketpapper. Till slut såg det ut som en stor, hemlig bukett. Vi gick raskt till tåget och for hem till VB.

När vi kom innanför Claras dörr möttes vi av en evigt glad Freja som jag inte sett på hur länge som hälst. Hon välkomnade mig glatt innan hon ivrigt gick ut för att göra sitt.

Clara var ivrig hon med och började skala lök så fort vi packat upp vår påse. Jag lugnade henne lite och sa att vi antagligen behövde börja med bröden.
"Ja, jo. Självklart. Jag gillar bara att skala" svarade hon.
Vi följde Leilas superduperbraiga focacciarecept och knådade deg i familjens röda, fina Kitchen Aid. Det gick på ett kick. Nu var det bara att låta brödet jäsa.Då passade vi på att börja med maten. Det skulle bli topatsoppa med massa basilika i. Receptet var jättelätt och resultatet blev fantastiskt. Ni ska få se.
Medan vi väntade på att soppan skulle koka och att brödet skulle jäsa, satte vi oss vid köksbordet med varsin smörgås och varsin kopp te och kollade på Glee.

Brödet bakades ut och sattes in i ugnen. Soppan smakades av, mixades och blandades med grädde.
Det var nog den godaste, släta soppa jag någonsin smakat. Så fenomenalt smakrik. Som en explosion i munnen. Clara och Alva gav det följande betyg: Faktiskt godare än Keldas soppa. Jag hoppas att den keldasoppan är riktigt, ruskigt god. Annars förtjänar den inte att jämföras med den här.
Jag funderar faktiskt på att lägga upp receptet här.
Vill "ni" det?
Vi åt upp i stort sett hela brödet medan vi fortsatte kolla på Glee. Claras mamma gjorde oss sällskap och mumsade i sig lite av soppan och brödet.


Ja, en fantastiskt fin dag i Claras härligt, ljusa, luftiga med ändå på något sätt trånga kök. Jag älskar det.

Tack för dagen och tack för soppan jag fick med mig hem. KRAM fining<3

6 kommentarer:

  1. Åh, vad mysigt Clara bor, vilken fin soffa o alla dessa fönster!

    Ja tack, ett litet "tomatsopperecept" är väl inte fel...

    Faster A

    SvaraRadera
  2. Faster A: Ja jag vet. Det glasomfamnade köksbordet är nog det bästa stället i hela huset. Det är så ljust och luftigt. Dessutom är det nästan bara skog utanför fönstret. Underbart.

    Okej, då fixar jag ett recept:)

    SvaraRadera
  3. Iiih, vilket mysigt köööök!

    SvaraRadera
  4. Josefin: Ja vet! Man märker det vädligt tydligt när man ska gå runt och fota och kan ta med bara några få detaljer. Det blir som ett nytt kök varje gång man tar kort :)

    SvaraRadera
  5. Jag har ätit av soppan lite varje dag sen i onsdags - och då har ändå hela familjen ätit den till middag också... Och vi. Och ni. MUMS!

    Många fler såna dagar finis, <3

    SvaraRadera
  6. Clara: Ja den har fögyllt även mina dagar här i veckan. Det var nog en trippelsats vi gjorde:P

    MÅNGA fler såna dagar - TACK!
    Kram min ängel<3

    SvaraRadera