torsdag 11 februari 2010

Obs! Vill du fortfarande kunna njuta av mjölkchoklad bör du kanske inte läsa det här...

Landet Brunsås är ett teveprogram som går i 2:an på onsdagar. Detta program och boken Äkta vara som jag nämnt innan är nog något av det intressantaste jag vet för tillfället.

I gårdagens program sa de något om att forskare tror att vi i framtiden kommer lägga ner 5-15 minuter om dagen i genomsnitt på att laga mat. Det är skandal! Redan nu ligger genomsnittet för en svensk på 14 minuter om dagen. Lätt och behändigt skall det vara. 70% av de folk som kliver in i en mataffär vet inte vad de ska handla utan hoppas på att få inspiration på plats. Som om de kommer få det... Då dimper istället Findus fiskgratäng med potatismor och räksås ner i kundvagnen. Så mycket till räksås är det väll kanske inte. Två räkor per portion har de räknats ut att det är. Två ynka räkor ska ge smak åt räksåsen. Detta går såklart inte och istället för att lägga i mer räkor, som ju är logiskt i detta läget, häller matkedjorna i aromämnen, färgämnen, konserveringsmedel mm. Allt för att slippa betala för riktiga råvaror.

Svenskar har inte tid att laga mat i dag. Trots detta har vi aldrig haft så mycket till över som nu. På något sätt hinner vi ändå inte med matlagningen. Nej vi stressar i oss en köttbullsmacka med 25 ingredienser så att vi istället kan gå på spa och yoga för att lugna ner oss lite. Sanslöst.

Låt mig slå upp choklad i boken Äkta vara. Har jag förstått texten rätt så ska blockchoklad inte längre få kallas det utan istället bara heta "Block" eftersom det knappast finns någon choklad i. Kakaohalten, från kakaopulver, ligger på rekordlåga 7%. De övriga 93% utgörs av socker, härdad palmolja, vasslepulver, skummjölkspulver, emulgeringsmedel, salt och aromämnen. Svensk mjölkchoklad är lite bättre på sina 30% kakao. Riktig kvalitetschoklad bör ligga på 70% och helst vara utan tillsatser som emulgeringsmedel och sojalecitin ( En snabb lektion i sojalecitin: Det utvinns av sojabönor som efter ett antal kemiska procedurer bl.a behandlat med det explosiva lösningsmedlet hexan, blekt och behandlat med aceton kan säljas som ett slags emulgeringmedel för att få olika ingredienser att lättare blanda sig). Knappast ens de finare märkerna i affären så som Lindt (och verkligen inte Marabou!) kan erbjuda choklad utan sojalecitin.

Förlåt och jag förstört er aptit men detta engagerar mig något enormt. Jag måste informera er:P Typ.

Jag är ju så lillgammal så jag smäller av...

4 kommentarer:

  1. OJ!!! Vi som skall använda oss av choklad på lördag...vet inte hur hög %-halt det är i den!
    MEN DET SKALL BLI SUPERTRUPER MUMSIGT;P))).// moradi.

    SvaraRadera
  2. Mora mí: Ja, jag skulle själv aldrig kunna leva utan choklad trots att jag vet hur dålig kvalite det är på den. Om jag skulle börja köpa fin choklad skulle jag ju bli pank. Så de är helt okej med blockchoklad...eller...aa...

    Men gott kommer det bli i alla fall;)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Lillgammal eller inte, söt är du i alla fall!
    /Hanna

    SvaraRadera
  4. Hanna: Hihi, tack du:):):) Vad glad jag blir :D Du med faktiskt, redigt söt.

    SvaraRadera