fredag 22 april 2011

Vi vänder livet ut och in och granskar det noga.

Under den senaste tiden har min blogg blivit en matblogg. Även detta inlägg kommer följa i det tecknet, i alla fall när det gäller bilderna.

Clara kom hem till mig vid 12 va cykel. Hon var röd och grann efter att ha varit i Italien ett par dagar. Hon hade med sig en påse med massa skönhetsprodukter till mig och en Glee-säsong! Dessutom massa fetaost som vi skulle ha till våran mumsiga sallad.

Salladen bestod av grillad kyckling, skruv-pasta, sallad, tomat, paprika, gurka, äpple, färsk basilika, fetaost. soltorkade tomater och dess olja. Allt skall skärar och blandas ihop till ljudet av glad musik som gör att man vill dansa. Så gjorde i alla fall vi.

Färdig för att avnjutas. Vi var stolta.

Vi åt det ute i solen tillsammans med flädersaft. Vi åt upp nästan allt. Helt galet. Men det var ju också världens hittills godaste sallad. So, what can you do.
Vi satt där länge och pratade om massa känslosamma saker, som alltid. Det blir alltid väldigt djupa ämnen och svåra frågor.

Förutsom att försöka förstå allt det svåra, tog vi tag i en för längesedan planerad återträff med VB-klassen. Vi gjorde ett evenemang på facebook och hittills har ungefär hälften svarat att de kommer. Vi är superduper förväntansfulla!

Sen var klockan tydligen halv 6 och Clara behövde gå hem.

Fin tjej, fin dag.



MEN, dagen var ju knappast slut där. Pappa satte igång grillen för första gången i år och vi förberedde oss för en god middag ute på altanen.

Två snabbmarinerade karreskivor. Jag slängde ihop lite allt möjligt. Citronolja, torkad basilika och rosmarin, balsamvinäger och worstershiresås, sallt och peppar. Det blev faktiskt gott.

Efter en lång väntan, tack vare vår planets sämsta grill som vi äger, fick vi börja äta.Karré med rattatouille från igår (som för övrigt var dubbelt så god idag, av någon anledning), grillat bröd med smör och en creme fraich-röra med olja från soltorkade tomater.

Vi åt länge och väl. Nöja.



En ruskigt god första grillning, nästan helt spontant och nästan helt utan recept. Det tycker jag vi gjorde bra.


Sedan satt vi kvar ett tag medan jag filmade på pappa och fåglarna.

4 kommentarer:

  1. Gud vad god eran sallad såg ut att vara! Så jobbigt att jag inte tycker om tomat.. vill tycka det är gott, men det går bara inte. Ser med en gång så mkt godare ut när man får lite rött i.

    SvaraRadera
  2. Elin: Ja det är riktigt synd! Man kan göra så mycket med tomat. Tycker du inte om den varm heller? Lixom i mat och så. Kanske ugnsbakad.

    SvaraRadera
  3. Nej :( inte direkt men det blir bättre. Men tror ja måste testa soltorkade i sallad för har för mig att jag ätit det någon gång utan att veta vad det var.. (A)

    SvaraRadera
  4. Elin: Ja men testa det :D Det är en stark smak, men rysligt god!

    SvaraRadera