fredag 5 november 2010

Min dagar, långa

Moa: Du är lite min räddare i nöden
Fin tandläkarkvinna med hår likt Napoleons hatt: ....(vagt, innerligt leende) Tack.
Jag är fri från min tagg som stuckit rakt in i min kind i ett par dagar nu. Jag kan skratta hur mycket som helst nu. Skönt.
Det har varit ett par händelserika dagar nu.
I onsdags stressade jag som en tok (för att hinna ner till stationen) innan jag blev tvungen att besluta vad som skulle täcka mina axlar. Det blev en kavaj.

Väl på stationen, andfådd efter en rekord snabb cykeltur, fick jag vänta i fem min på ett försenat tåg. Men bättre är väll det än att jag hade missat det för i Alingsås stod Elin och väntade på mig.
Vi gick mot varandra och Iiii-ade lite lågt som vi konstigt nog alltid gör när vi träffas på stationen. I rask fart styrde vi stegen in mot staden och lite senare mer specifikt mot Coffé house och Pyttan. Vi drack lite gott och åt lite gott medan vi pratade om London, dagen som varit och annat nödvändigt. Sedan bar det av mot Nolhaga i blåsten. Ett fjällat paraply ett Hästlexikon senare satt vi på bussen.

Inne i Nolhagahallen stod en maffig scen med pampig belysning. Snart gjorde band efter band entré på scenen och vi tjoade och tjöt. Tio min innan Elin hade varit tvungen att gå erbjöd jag henne min soffa som sovplats så hon stannade. Vi såg på underbara Selsius (som tyvärr spelade på tok för högt och man hörde inte sångaren). Men de var bra som vanligt.

Jag och Elin gick för att äta något men hamnade på bon bon, för det var bara det som var öppet. Jag köpte loka och Elin köpte en risifrutti. Vi satt på stationen och skrattade tills tåget kom och fortsatte skratta lite väl på plats i stolarna. Hemma hos mig åt vi nattmacka och gick och la oss.



Nästa dag, torsdag.
Jag, Elin, Pyttan och Alexandra åkte in till Göteborg för att gå i Haga och second hand affärer.
Jag konstaterade än en gång för mig själv att Haga är underbart. Helt fenomenalt. Det måste vara meningen att jag ska gå där på kullerstenarna och fika på de caféerna för... mitt hjärta slår lite kraftigare just där.

Jag köpte mig en lång, stor väst i underbart tyg och färg. Vi gick ganska snabbt till Cafe Husaren för att äta Haga-bulle. En kanelbulle stor som en mattalrik. Jag, Pyttan och Alexandra delade på en sådan medan Elin åt macka och färskpressad juice som doftade gott. Jag tog en krämig caffe latte i ett massivt, mönstar glas.

Efter "lunchen" upptäckte vi Haga lite till och älskade det ännu mer. Jag måste åka dit med min mor och visa henne alla antikaffärer så att vi kan gå där ihop i flera timmar. Sen när vi är ut svultna skall vi sätta oss på något av alla caféerna och äta gott.



Kväll:
På kvällen åkte jag till Pyttan och bakade cup cakes med henne, Alexandra och Matilda ( Pyttans syster). Frida kom lite senare och lös upp tillvaron lite extra. Vi åt cup cakes i Pyttan mysiga rum och pratade om skojsaker, hemska saker och allvarliga saker. Vi avslutade kvällen med att kolla på Hair. Jag blev hämtad av en fin pappa och somnade sedan skönt hemma i mig säng.
FINA VÄNNER HEJ<3

10 kommentarer:

  1. Men... Då var vi ju i Haga nästan samtidigt! :) Jag gick dit klockan 4, efter min föreläsning.

    SvaraRadera
  2. Men, va synd att vi inte såg varandra då. Vad är det för föreläsning? :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Har ni varit o besökt Kronhusbodarna i GBG?

    Det är jättemysigt där, från 1600-talet. Finns cafe, chokladbod där man kan köpa choklad som tillverkas där, inte så stort område googla så får du se, varit där med grannen får ett par år sedan. Från centralen rakt fram genom nordstan/femman o ner genom en tunnel några kvarter bort.

    Gå in på www.gamlating.se ligger i Nossebro har du o anders varit där?
    Allt är till salu som är uppställt i butiken,finns tusentals saker,allt
    Faster A

    SvaraRadera
  4. Obs det är kladdkakans dag i morgon söndag!

    Hur är det, finns det kakao socker o ägg hemma!

    Faster A

    SvaraRadera
  5. Faster A: Åh va du tänker på mig. Det gör mig så glad.:) tack.
    Jag skall kolla in detta med en gång!

    Kladdkaka säger du. Hmmm :) Ja en ursäkt till att baka har jag ju aldrig tackat nej till ;)

    SvaraRadera
  6. Pepparkakskladdkaka:

    Använd en 2 liters springform.

    * 100 gram smör
    * 2 stycken ägg
    * 3 deciliter strösocker
    * 1/2 matsked malen ingefära
    * 1/2 matsked malen kryddnejlika
    * 1 matsked malen kanel
    * 1 tesked stött kardemumma
    * 1 1/2 deciliter mjöl
    * ströbröd till formen


    Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret och låt det svalna.
    Under tiden smörjer och bröar du formen.
    Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret, kryddorna och mjölet.
    Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.
    Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde.

    SvaraRadera
  7. Detta låter ju inte helt fel... På tal om kladdkakans dag och allt. *börjar känna julstämning*

    SvaraRadera
  8. Josefin: Hm.. jag försöker komma på om jag tycker det låter gott eller inte med pepparkakssmak på kladdkakan. Troligt vis är det mycket godare än jag anar:)
    Jag får helt enkalt testa och se:D Tack
    Ja, Julstämningen är välkommen nu

    SvaraRadera
  9. Personen som hade postat det skrev att den smakade ganska mycket som pepparkaksdeg. :p Tycker det låter helt underbart. I små doser.

    SvaraRadera
  10. Josefin: Jag fick smaka på det i skolan igår. några i trean hade bakat det och vi fick resterna. Vi delade på en bit som är för e pers och det räckte nästan ;)

    SvaraRadera