fredag 18 juni 2010

En dag i solen med Elin








Tidigt på onsdagen tog jag bussen till Elin i Sollebrun. Våran dag skulle komma att bli underbar. Redan då anade jag detta.
Jag traskar upp till Elins gula hus och plingar på. I dörren möts jag av en glad och brun Elin. Vi lägger oss på hennes baksida i solen ett tag innan vi blir väldigt sugna på jordgubbar och glass. Snabbt och lätt cyklar vi iväg till ICA och köper det plus allt annat som vi skall smaska i oss under dagen. Vi har nämligen planerat dagen mat in i minsta detalj. Näst intill.
I korgen hamnade jordgubbar, glass, gurka, små tomater, grillad kyckling, en ciabata, vindruvor, lövbiff, potatisgratäng, och pasta. mums!
Väl hemma började Elin rensa jordgubbar och plocka fram tallrikar. Vi satte oss på den snart helt inglasade verandan och smaskade i oss alltihopa. Christian kom och tog en liten bit och förvann.Det var löjligt gott. Så enkelt och så gott. Jag skrev upp alla filmer jag och Elin ska se och även allt vi ska göra i sommar, vilket är en helt del. Åh jusste, jag ska ju skriva till ett par saker på den!
Sen blev det mer solning och flamms i gräset innan vi skulle förbereda lunchen. Poptatisgratäng med lövbiff och sallad. Grymt gott även detta. Efter maten blev Elin jättetrött så vi satt kvar i soffan ett tag och drack lite kaffe. Elins mamma gav oss sällskap med en rykande bulle som fick det att vattnas i Elins mun. Hon var helt enkelt tvungen att ha en hon med.
När klockan närmade sig 18 började vi förbereda vår pastasallad och packa vår ryggsäck. Vi skulle nämligen åka till Ideåsen på Elins moppe. Carina, Elin mamma påpekade att det skulle bli kallt och vi tog lite motvilligt på oss mer kläder. Sen bar det av, mot solen och mot vinden. Det är så härligt att åka moppe på små vägar och det kändes tryggt att sitta mellan Elin och en ryggsäck.
Det tog ett tag med tillslut stannade vi på ideåsens parkering och började vandra bort mot utkikstornet som Elin varit vid förut. Vi gick och vi gick men inget torn gick att hitta. Istället satte vi oss på ett ställa vi passerat i början på vår vandring. Det var inte direkt fult där. Knappast. Snart åkte maten fram och vi började äta. Vi blev helt fulla på jordgubbssaft och lyft så snart skrattade vi oss blåa åt allt och ingenting. Underbart.
Efter maten la vi oss på klippan som fanns där och värmde oss i den sista solen. det hade börjat bli kallt och jag skänkte en tacksam tanke till Carina som övertygat mig om att ta på mig långbyxor. Mammor har alltid rätt när det gäller vädret. Så är det bara.
Vi förstod att det skulle bli olidligt att åka hem när solen gått ner så vi packade ihop och begav oss hemmåt. Färden var kall och blåsig. Vi värmde oss lite senare framför filmerna P.S I love you och The notebook. Elin fick äntligen äta sin efterlängtade tutti-frutti-godis som hon varit sugen på i flera veckor. Vi orkade inte kolla klart på båda filmerna utan kröp ner i våra sängar istället. Sova...
En somrig och ultimat dag som skulle fortsätta när vi vaknade.

2 kommentarer: