tisdag 15 juni 2010

Ekstedts Bageri

Det blev att ta tåget in till Alingsås tidigare än planerat idag för att där träffa Elin.

Solen sken och det såg ut att bli en fin dag, äntligen. Vi gick mot centrum och in på Ekstedts bageri som vi varit på någon gång tidigare. Nu på sommaren har de öppet sin underbara uteservering som vi bestämde oss för att sätta oss på. Elin som inte hade fått i sig någon frukost åt lite medan jag satt brevid och solade. Det stekte. Jag åt Elins sallad.

Vi gick och gjorde några ärenden runt om i stan innan Elin blev kaffesugen och vi gick tillbaka till Ekstedts för att fika. Detta var planerat sedan innan.

Det är otroligt svårt att bestämma sig för vad man ska ha där inne. Det finns på mycket att välja på så det är sanslöst. Inga moderna cheesecakes utan hederliga bullar, sockerkringlor och havrekakor. Lite Ekman-kalas. ( Misstolka mig inte, jag har absolut INGENTING emot cheesecake. Snarate tvärtom. Jag älskar det! )

Elin tog en smörkrämsbiskvie, en jitterbugg och en kaffe. Jag beslutade mig efter mycket skruvande för att ta en blåbärsbulle och kaffe. Gott var det utan tvekan. Vi satte oss i skuggan och njöt av att leva.

Under kaffeslurpandet beslutade vi oss för att gå dit och äta brunch någon dag i sommar. Härligt härligt. Innan vi gick skrev jag en lapp till personalen på en av servetterna. Jag gör så ibland. Folk kanske tycker att jag är töntig och säger att det är onödigt för "de kommer inte se den ändå" men själv tycker jag att det är ganska sött. Om jag skull jobba med att duka av och diska gästernas tallrikar skulle jag minsann bli glad av att hitte ett litet meddelande bland alla kaffekoppar.

Det tycker jag.

En mysig, fin, varm, GOD dag med dig Elin. Tack. Kram.

4 kommentarer:

  1. Ja det var super trevligt och brunchen ska bli av :) Ja lappen var gullig, jag hoppas att de ser den och läser den och inte bara slänger den, jag tycker de kan sätta upp den inne i köket så de kan kolla på det en regnig dag =)

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Gud ja, det finns ingenting bättre än lappar, kärleksbrev och små meddelanden. Det behöver ju liksom inte vara någonting betydelsefullt eller världsomvälvande, bara ett litet hallå och hej vad goda bullar ni har. Puss min gurka!

    SvaraRadera
  3. Elin: JA defenitivt ska vi ha brunch! Ja jag hoppas att lappen ger dem lite glädje:)

    SvaraRadera
  4. Clara: hihih jag vet älskade du. Du är lapparnas drottning.!<3 PUSS på dig tills du blir tomat-röd!

    SvaraRadera