torsdag 27 september 2012

Onsdag och denna morgon

I onsdags åkte jag och Frida till Emmie i Queens Park för att är lunch hos henne. Hon mötte oss med två stretiga hundar och berättade om hennes kamp på den leriga gräset med en av hundarna då denne sett en ekorre. Det var tydligen inte hennes dag idag. 

Hennes hus var helt enormt! Allt som satt fast på huset, så som trappräcken och takbågar, var gigantiska medan inredningen och besökarna var pyttesmå, som tex Emmie och hennes jacka. Deras kök var helt otroligt. En stor bänk där man hade utsikt över det stora öppna vardagsrummet/matsalen och ut genom glasväggen där den lummiga trädgården bredde ut sig. Det var stort, öppet och ljust. Inte alls som vi tänk oss. Jag hade tänkt att hon lagade mat i ett källarliknande, lite brunt och mörkt kök där det var trångt och "klassikt". Jag är glad att jag hade fel.

Dessutom fick vi se hennes förträffliga rum som hon dekorerat och gjort hemtrevligt med vimplar, drömfångare och bilder på väggarna. Det gjorde både Frida och mig inspirerade och avundsjuka. 

Vi lagade lax och nudelsoppa med massa gottigt i. Det blev dessutom efterrätt i form av efterlängtad smulpaj med äpple och kanel. Till det vispade vi grädde och någon slags vaniljpasta med svarta vaniljfrön i. Vi vispade och vispade med en på tok för stor visp i en lite för liten skål, men det gick. Vi dog lite på våra stolar. Allt åts upp. Ja vi skrapade bokstavligt talat tallrikarna och pajformen.

En mycket god lunch som fick oss i tankebanorna att kanske starta ett "Ja men cirka halv tolv hos mig då"-maraton där vi skulle laga tvårätters åt varandra. Det ska bli mys!


Idag har jag ätit brunch hos Frida. Jag fick hembakt surdegsbröd med leverpastej och gurka! Jag njöt i fulla drag. Vi åt dessutom maxiknäckebröd med svensk hårdost (åh vad an saknar svenska hederlig ost), naturell yoghurt med gula och röda hallon och jordgubbar. En liten miss var att vi skurit bären på en vitlökssmakande skärbräda men faktum var att det inte smakade så dumt ändå. Underligt...

Jag hade tagit med mig svenska korsord som vi satt och gjorde medan vi drack kaffet och åt vår frukost. SÅ GOTT! Sedan gjorde Frida kakor och jag segade mig lite innan jag tog bussen hem. Nu återstår resten av dagen och en träff med en annan Au pair som bor i Chiswick till kvällen. Det ska bli spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar