söndag 16 september 2012

De svenska smakerna

Jag har spenderat hela dagen i min säg på loftet tillsammans med min dator. Jag gör lite research över hotel i London och vad man ska se/visa mamma och pappa när de kommer hit vilket jag hoppas blir inom en snarare framtid än mars 2013...

Just nu är jag inne på matspåret och har hittat mängder av spännande saker att utforska. Det finns flera olika matmarknader som serverar rejäl och riktig gatumat/snabbmat, närproducerade grönsaker och annat underbart. Jag har hittat till en sida om london från en svensk synvinkel. Där finns länkar till svenska restauranger, caféer och faktiskt även en affär.

Det kanske tycks töntigt men jag ligger ändå här och trånar efter Wasa Sport Knäcke, kaviar och sill medan jag skrollar bland varorna. Jag hoppade nästans högt när jag såg en bild på färsk Kron Jäst. Det blir till att ta sig en shoppingtur dit någon dag och låtsas som att man är hemma i Alingsås för en stund. Lukta lite på kanelbullarna, klämma på filmjölken, gosa upp sig i havregrynspaketen och hovra över ostarna och hoppas på en provsmakning. Kanske köpa ett baket Gevaliakaffe och tänka på mamma. När det sedan börjar närma sig jul kan jag införskaffa min egna Aladinask.

Lite längre ner i sortimentet...
Det här är inte bra...jag blir nostalgisk. Tänk att innehållet i en svensk butikshylla kan framkalla så mycket glädje och längtan. Lingongrova, kexchoklad, leverpastej, rågkross OCH KARDEMUMMASKORPOR! (Ser min pappa framför mig och längtar efter hans beiga fleasetröja)

2 kommentarer: