fredag 7 september 2012

Proppfull och glad

Dagen började med att jag, efter att ha lämnat Emma i skolan, mötte Frida utanför mitt hus. Vi var båda hurtigt klädda för denna morgon skulle vi vandra vid Themsen. Inte alls långt ifrån där jag bor slingrar sig denna stora flod genom landet. För några dagar sedan gick jag och Emma på den asfalterade strandvägen som följer floden och jag blev helt förälskad. Kanske var det sensommarsolen som gjorde det men allt glittrade och värmde. Man går förbi pubbar med uteserveringar, pilträd, män som målar av broar, svanar och de vackraste husen du kan tänka dig, ihoptryckta jämsides med näsorna mot floden.

Vi Poerwalkade i morgonsolen bland alla andra hurtbullar och hamnade till slut där vi började, mitt hus. Vi drack vatten och åt lite jordgubbsmüsli på varsin sked medan jag skypade med mamma i telefonen. Sedan åkte Frida hem för att duscha medan jag gjorde samma sak fast hos mig. Fräscha och hungriga möttes vi sedan på High road för att äta. Jag tog en lax och spenatpaj med side-sallad. Frida åt svamprisotto och drack persikosmoothie till. Det spelades bra musik ifrån cafét och vi fastställde att det var ett perfekt ställe för att läsa bok och hänga.

Efterrätten och kaffet tog vi på ett annat ställe längre ner på gatan. Ett exceptionellt café som heter Gail's. De har allt. Eget bröd, vackert skyltade bakverk, smörgåsar med aioli på, sallader, vackra drickor, glödlampor i taket och det bästa kaffet jag och Frida smakat. Jag tog, efter mycket tvekande, en enorm Chocolatechip-cookie och en kopp svart kaffe med varm, skummad mjölk till. Frida tog en dignande cheesecake och en latte. Vi njöt i fulla drag. Perfektion.




Denna dagen skulle Emma hämtas upp från skolan av sin mormor så jag gick hem för att vänta på Rebecca. Det var bara jag och hon som skulle äta middag hemma idag så vi beslutade oss för att göra risotto och chokladsufflé. Hon ville att jag skulle visa henne hur jag gjorde det.

Jag började förbereda risotton, snackade lite med städerskan, tog en paus för att förbereda efterrätterna och lyssnade på musik i köket. Risotton blev faktiskt oväntat bra för att vara min första egna! Svamp, persilja och salladslök var det i, bland annat. NÖJD! Jag och Rebecca åt framför tvn. Hon slukade sin. 

Innan vi han grädda klart våra chokladsuffléer, kom Emma hem följt av sin mormor. Några minuter senare anlände även Nick. Jag och Rebecca åt våra godingar i soffan med Nick medan vi såg på sport och väntade på Kate. Plötsligt kom hantverkaren som skulle kommit vid fem för att fixa tvättmaskinen. Fullt hus. 

Resten av kvällen satt jag på golvet framför Rebecca som satt i soffan och kollade på film med resten av familjen (förutom Emma som var på sitt rum). Vi småpratade lite, skrattade och allt kändes bara så himla, himla bra. Det måste varit risotton...

Nu har Nick och Kate gått ut på stan för att äta och jag ska snart gå och lägga mig. Barnen sover och imorgon är det lördag. Kan det bli bättre än så här. (Vist är det underligt hur ens definition av perfekt kan ändras så drastiskt beroende på omständigheterna... marvelous...


4 kommentarer: