söndag 23 september 2012

Nya bekanta

Fredag och helgen börjar. En helg utan min obligatoriska Frida. Tack och lov behövde jag inte fylla helgen på egen hand. Några dagar tidigare denna veckan hade jag och Frida bestämt träff med två andra tjejer som också är här som au pairer. Det var en gemensam vän oss emellan som tyckte att vi skulle träffas och lära känna varandra. Emmie och Sandra heter de och visade sig vara supertrevliga! Vi fikade ihop på Gail's i Notting Hill i ett par timmar och jämförde vardagar.

Emmie bjöd sedan med mig på en ordentlig fredagskväll på stan. De hade inte haft ett ordentligt restaurangbesök, vilket är det ända jag och Frida gjort typ, så de tänkte att vi nog kunde visa dem några bra ställen och de skulle i gengäld ta med oss på äventyr. Jag tog uppgiften på största allvar och sökte på nätet efter en bra restaurang att visa dem. Ironiskt nog slutade det vid mitt förstaval ändå; Byron i Soho. 

Vi möttes i regnet vid Piccadilly. Gruppen var inte riktigt samlad men istället för att vänta där gick vi mot Byron för att vänta där. Det beslutet visade sig vara bra för utanför restaurangen var det kö. Vi stod där och pratade lite medan det velades fram och tillbaka med hur många vi faktiskt skulle bli i sällskapet. 

Till slut blev det fem personer runt bordet inne i den stimmiga lokalen. Emmie, Linnea, Jasmine och Sandra. Jag förstod direkt att det skulle bli en bra kväll. De blev lika förtjusta i Byron som jag, Frida och Pyttan blev första gången vi var där. Alla åt Veggo-burgaren (svamp och chevreost bla) och vi delade på två flaskor vin, en röd och en vit. Vi skrattade och pratade, tjuvtittade på männen bakom min och Sandra som tydligen inte kunde sluta stirra på Emmie. 

Jag hade tjatat om att Byrons Cheesecake är den bästa i hela världen. Självklart beställde vi in en bunt. Jag och Emmie delade medan Sandra och Linnea tog varsin. De ÄLSKADE det och slukade allt! Jag blev så himla glad över att det jag valt åt dem blev så lyckat. Härmed var mitt ansvar för kvällen till ända och det hade blivit full pott. Score!

Vi gick ifrån Byron och försökte hitta något ställe att fortsätta kvällen på utan att behöva betala för mycket inträde. Vår servitör gav oss adressen till en klubb i en källare som hette något med Art. Det såg superfräckt ut men det krävdes tio pund för att gå ner, alltså drygt 100 kr, så vi fortsatte leta.

Vi hittade inget, trots vägledning av två britter i långa kappor. Istället för att följa med dem gick vi in på en pubb, hann beställa varsin öl och knappt dricka upp den innan det var dags att stänga. Sen kom problemet med att ta sig hem eftersom tunnelbanan stängt. Tack och lov lyckades jag, utan att få panik, hitta min buss, åka hela vägen till Turnham Green, beställa, åka och betala taxi hem till dörren. Jag var hemma halv tre. Om inte senare...

En himla mysig kväll och morgondagen skulle inte bli sämre.
Emmie

 Jasmine och Sandra - äter Cheesecake

Emmie är inte riktigt som vi (mig och Frida). Hon vill "Carpe diem" som hon själv sa så fint kvällen innan. Döför gick jag upp halv nio på lördagen och var ute ur huset vid tio för att möta henne på Piccadilly. Planen för dagen var att hysa cykel och cykla runt i Soho. Sagt och gjort, vi luskade ut hur man gjorde och ryckte till slut till oss varsin turistcykel ur ställen på gatan, upp på sadeln och så trampade vi iväg. Något livrädd och vinglig var jag men eftersom Emmie var så säger på att detta var totalt okej, kunde jag ju inte vara sämre. 

Vi cyklade fram och tillbaka utan något speciellt mål. Ibland stannade vi vid en ny klunga av cykelställ och parkerade våra cyklar, gick lite i området och hämtade nya cyklar för att fortsätta utforska. Soho visade sig vara fullt av spännande affärer, restauranger och caféer. Det anade vi ju, men nu fick vi verkligen se det också. 

Efter en den velande efter matställe hamnade vi på ett ganska intetsägande ställe. De serverade en liten specialité  engelska tunnbröd med mumsiga toppings. Det fanns kyckling, köttbullar, choritzo, hummus, mozarella och massa massa gott. Vi tog en rysligt stark med choritzo, ruccola, parmesan och vitlökssås och en annan som var kall med citron och timjanssmakande kyckling, körsbärstomater, ruccola och parmesan-, pesto-, basilika-crumble på. Det var fasligt gott och vi var tvugna att skriva upp det båda två.

Efteråt var vi sötsugna och tog cyklarna till Covent garden för att dricka varm choklad. Tyvärr tog det ett tag innan vi hittade cykelställ så vi missade chokladstället och kunde inte bestämma oss för ett café förrän klockan var för mycket och vi var tvungna att ta oss hem. Men det gjorde inte så mycket för Emmie skulle äta trerätters och jag hade brownies hemma.

Så nu har jag cyklat i London. Det trodde jag aldrig.
Så himla bra dagar. Tack.

2 kommentarer: