måndag 24 september 2012

Solen försvann och nu blåser det lite

Jag tror, tyvärr, att den vinande vinden och det droppande regnet, tär lite på mig. Det känns som att det gråa kom på bar några dagar. Jag var inte redo alls. Jag vet ju att jag inte kan klaga på sådant eftersom jag nu bor där jag bor; England, regnets land. Om jag bara får köpt mig en ordentlig regnjacka som inte läcker igenom, kanske det blir lite bättre.

Tack och lov ser jag bekanta saker i de blöta löven och vattenpölarna. Det är som att jag plötsligt vaknat upp i den svenska höstens höjdpunkt. Tyvärr kan jag inte gå och se ljus i Alingsås med mina vänner, kan inte mysa i soffan med pappa, tända ljus och dricka te. Kan inte vägra heller.

Jag tror det är en dag med lite hemlängtan idag. Där av detta inlägg. Anledningen till att jag absolut inte vill gå och hämta Emma på skolan, men samtidigt inte kan se något annat jag vill göra istället. Eller jo... jag vill sitta och fika i fem timmar med folk som är lite fuktiga i håret av regnet. Det ska hänga jackor och halsdukar på alla stolsryggar och man ska känna julen krypa fram i löven. Jag vill dricka te (annat te än jäkla earl gray) och kupa händerna runt tjocka koppar. Jag vill diskutera och vara mig själv, utan problem, utan lexikon. Vill ha den enkla, lätta, välbekanta, självklara. Bara en liten stund.

Och kanske en kanelbulle...

16 kommentarer:

  1. England är ju englarnas land! hihi! Jag ska försöka ta med mig lite sol, även om det inte är en riktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kanske är Irland som är regnets land :) Det blev faktiskt sol på eftermiddagen... var du här en sväng då eller? ;) PUSS

      Radera
  2. Lilla gumman min. Det är nog som du säger själv... du har inte haft tillräckligt att göra idag, som skingrar dina tankar.
    Det är så med mig åxå... när hösten kommer vill man krypa upp i soffan och njuta med sitt. Då känner man sig hemma och trygg. Tror man har extra mycket behov av det när mörkret kryper sig på. SÅ SJÄLVKLART LÄNGTAR DU HEM TILL DET! Jag kan än idag längta till min far mor med allt vad det innebär.
    Kanske du kan köpa hem ett te du gillar, annars får vi ta med när vi kommer. Kram Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man slutar nog aldrig längta. Inte så länge man minns i alla fall:) Minns andra mysigs stunder. Jag får köpa ett te här. Det finns mängder! Det är bara det att min familj här har riktigt konstig smak i te. det löser sig :)

      Radera
  3. Moa, vi får dricka te via Skype snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja där sa du något! :D Jag ska bara skaffa mig något gott te och sen kör vi! :D vad heter du på skype?

      Radera
  4. Tror det är något så enkelt som ElinFritzell ^^

    Hoppas de dock inte gör något om ja kanske dricker earl gray då jag älskar de teét xD men då måste de vara med morfars (din farfar) honung ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. du får dricka vilket te du vill ;) hihh. Här har de flytande honung i plastflaska... du vet vad jag menar... inte kul. Plus att det är en slags eftersmak på det som är helt fel.

      Radera
  5. That damp, foggy island in the middle of the ocean... Men kan du inte baka kanelbullar? Nu tänkte jag att det måste väl finnas på nåt café nånstans, för min hjärna kunde inte tänka sig en plats UTAN kanelbullar! Hm, jag skulle faktiskt baka det en gång i Istanbul, men det blev aldrig nåt av det, hittade inte kardemumma när jag ville. Minns jag nu, nu när jag läser om din kanelbullelängtan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett några "normala" kanelbullar... Men jag ska faktiskt baka det. Kanske nästa vecka till och med. Det svåra blir att hitta jäst och.. ja kanske kardemumman också. Men jag skall lyckas!!!!

      Radera
  6. Cardamom. ;)Måste de väl ha i de indiska kvarteren om inte annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att vi har kardemummakapslar i kryddlådan... får la öppna en sån och se vad som ploppar ut. Och ja, man skulle ju tro att det finns i mellan östern... konstigt att det inte finns..

      Radera
  7. Det är ju kanelbullens dag den 4 oktober här i Sverige!

    Faster A

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅH! Kanske ska fixa något då bara för att fira :D

      Radera
  8. Jag kan lugna dig med att säga att det suger här hemma, skojar inte. Du har det mycketmycket bättre! Kan även tipsa om ett café i brick lane som heter fika där de lär ha normala kanelbullar. kan även tipsa om IKEA, det är gudomligt att komma dit efter ett par månader utan svensk mat och kakor! KRAM PÅ DIG

    puss från Elin Hoffman som from nu ska bli bäst på att kommentera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har kollat upp detta "Fika" och ska nog ta mig det någon dag med en bok och bara NJUTA! Jag åt faktiskt leverpastej idag hemma hos Frida. Jag dog lite!!! Så gott! Sen ska jag även köpa på mig massa saker på IKEA någon dag. Typ knäckebröd, lite sill och havregryn. Mums.

      Jag förstår att ja inte ska klaga :) Jag ska försöka undvika det så att det inte tar för mycket tid ifrån min njutning och upplevelse. Tack. PUSS!

      P.S. ser fram emot alla dessa kommentarer!

      Radera