fredag 27 juli 2012

Trerätters

Dagen började med en god frukost, som alltid. Vad skulle man annars äta. Mamma insåg att det var onsdag och att det innebär Vinden. Då blev det självklart ett av dagens stopp på den lilla shoppingrundan vi skulle göra. Jag kom gem med en sprakande klänning i rött med gul-vita blommor, en jeansjacka och en kokbok.

Resten av förmiddagen/eftermiddagen spenderades på baksidan av huset med lite påtande i trädgården, korsordslösning och kaffe. När klockan blev tre började jag och pappa så smått att dra oss mot köket för att börja tillagningen av den stundande middagen. Det skulle bli förrätt, varmrätt och efterrätt. Alltihop tillägnat mamma, eftersom det var hennes femtioårspresent ifrån mig. 

Mamma hänvisades till baksidan där hon fått uppgiften att ta det lugnt i väntan på maten. Jag och pappa började med att duka bordet i vardagsrummet och började sedan med att fixa till maten. Allt gick förfärligt smidigt och vi hade till och med tid att slappa i solen lite. Pappa somnade i soffan och fick sova, tyckte jag. Därför gjorde jag resten av förberedelserna och tillagningen själv.


Mamma var hungrig, åt mycket och njöt hela vägen. Även pappa tyckte om maten trots all lime och ingefära. Efter varmrätten tog vi en liten paus och satte oss i svalkan på baksidan för att dricka upp vinet. Pappa utsattes för samma frågor som jag ställt till mamma kvällen innan. Han tyckte att det var måttligt roligt. 

Så gick vi in för att koka kaffe och lägga upp efterrätten; Lime- och basilikamarinerade jordgubbar med råkräm. Komiskt nog hade jag skrivit fel på menyn och det stod att det skulle serveras med råkräK... Även det, måttligt roligt. Mamma tyckte att det var charmigt. (Hon sparade menyn).

Vi åt upp allt och lite till man kan säga. Mamma skrapade rent bunkar och skålar, vi drack kaffe i mängder och fick göra mer. När vi ätit klart var klockan närmare halv tio. Vi började äta 18-tiden. 
Mamma tog mig i handen efter maten och tackade så för presenten. Hon verkade väldigt nöjd, och det var även jag. Det kunde inte gått bättre faktiskt.

Menyn

Förrätt
Tortillapizza med pesto, parmaskinka, sparris, zuccini och parmesan
Med en kall öl till

Varmrätt
Inkokt lax med ingefära och lime, avokadomajonäs och ärtsallad
Med ett glas vitt vin

Efterrätt
Lime- och basilikamarinerade jordgubbar med råkräm
Med en kopp kraftfullt kaffe

4 kommentarer:

  1. Inte för att du tar dåliga bilder...men det går inte att se på korten hur FANTASTISKT GOD DENNA 3 RÄTTERS middag faktiskt var. Hela dagen var så härlig! Vakna ihop med Moa, äta frukost ihop och diskutera, shoppa, slå dank och bara varaaa, och sen även denna grymt goda middag....det är bara sååå härligt. Tusen tack gumman min// Kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen kul att göra det för dig! Det gör jag gärna igen! TACK! PUSS OCH KRAM

      Radera
  2. Vilket kalas! Vilken fest!

    Faster A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen toppen! Så kul att rå om henne ( och pappa lite) och laga mat!

      Radera