torsdag 26 juli 2012

Min mor, vän och filosofikamrat

Efter att ha jobbat i ett par dagar fick jag ett par dagar ledigt. Det var sedan länge bestämt att mamma skulle komma hit och sova hos mig tisdag och onsdag. Det blev en slags helg mitt i veckan. Så, tisdagskvällen blev en fredag, där jag och mamma tog tåget in till Göteborg.

Det var en ljummen sommarkväll av bästa kvalitet och tapas stod på menyn. Vi åkte till ett ställe som hette Tapas Källaren. Det var bara jag och mamma där så vi fick sitta var vi ville. Vi beställde varsin öl och började botanisera bland de olika rätterna. 

Bordet fylldes med en underbar gazpacho-soppa med tomat och paprika, grillad halloumi, lamgryta med champinjoner och tomat, spansk tortilla, grillad lax och friterade bläckfiskringar med vitlöksmajonäs. Vi åt och njöt men mamma var så hungrig att hon vräkte i sig sin del. Det är inte ofta hon äter snabbare än mig, men det gjorde hon då. 

När tallrikarna var tomma hade några andra gäster kommit och gått och vi var inte klara på långa vägar. Jag tog fram en lista på spännande frågor och började min utfrågning av mamma. Frågor som blev till diskussioner och fladdrande tankar. Vi satt och filosoferade och skålade tills ölen vad slut. Då beställde vi varsin apelsin-mohjito. Mamma kreverade nästan, så god tyckte hon att den var. 
Efter kanske tre timmar där i källaren, klev vi ut i den fingervarma kvällen och promenerade arm i arm tillbaka till tågstationen. Vi blev passande nog några minuter för sena till tåget som precis gått och därför även en timme för tidiga till nästa tåg. Vi satte oss på terminalen med varsin dryck. Mamma blåste på sin skållheta kaffe och jag slukade denna underbara hallonad. 

Det var en supermysig kväll som slutade i kvällspromenad gånger två. Vi somnade, nöjda och glada, med förväntan inför morgondagen.

1 kommentar:

  1. Kolla in denna underbara RUBRIK!!!
    En kanon kväll med min bästaste kamrat.//Kram

    SvaraRadera