måndag 30 juli 2012

Det var en gång en fest i ett hus i en skog och allt var bara toppen

Tanken var från början kräftskiva. Alla skulle sitta utomhus under pyntat tak och björkkvistar med varsin liten flaska snaps. Vi skulle sjunga snapsvisor och knäcka klor i kör och ha det så, så mysigt.

Tyvärr blev det inga kräftor, inga räkor och ingen snaps. Dock blev det monsunregn, grill, kaos, massa mat och ett överfullt bord, förvirring, dans till den bästa musiken, spel på badrumsgolvet, tjut och mys på en trång balkong, vin, drinkar, blandad glass, twister, oväntade gäster och självklart massa skratt.

Vädret i lördags var ganska galet. Det började bra, sen regnade det, så kom den kvalmiga värmen och det regnade lite till. Åskan tassade runt knuten på huset men knackade aldrig på utan drev förbi in i skogen igen. Dock lämnade den kvar imma på fönsterrutorna. Vattnet regnade lodrätt och vinden ven i pyntet. Så vi satt inne och åt.

Jag anlände till Clara, smått stressad och trött. Hon stod med blött hår och ville bestämt äta smörgås med skinka och krasse för hon var döhungrig och krassefattig. Då är det ju en självklarhet. Vi åt och drack juice innan vi satte igång med maten. Vi kokade vatten i mängder och slängde i pasta i en kastrull och potatis i en annan. När vi var i full färd med att skära grönsaker, rullade Frida upp på gården till Claras hus med bilen full av folk.

Frida, Pyttan, Elin och Alex klev rakt in i förberedelserna och jag satte dem i arbete så gott jag kunde. Frida och Clara åkte sedan för att hämta fler folk på stationen. Under tiden bestämde vi plats för ätande, smak på potatissalladen och mängden på fetaosten.

Fler folk kom, bland annat Claras kompis Malin som vi fick en ros av. Även Elin och Ellen var med i bilen nu. De fastnade i hallen med hunden Freja. Mitt i allt kaos och drinkblandande blev jag avbruten och körde till stationen för att hämta fler festfolk från Göteborg. (och nej, jag hade inte hunnit blanda klart min drink och hade därför inte druckit något).

Snart var hela huset fullt med folk och grillen stod redo. Vi grillade och panikade runt lite i köket. Vi åt och sen blev det fler vändor till stationen för att plocka upp folk. Kvällen fylldes av olika röster och musik.

Vi hamnade på stengolvet där vi spelade "Med andra ord" och jag och Elin van storslaget. Antagligen för att jag skrek så högt. det måste varit därför... Från början var vi fyra men till slut var badrummet  fullt av gissare och förklarare och ljudnivån steg.

På nedre våningen dansade folk och på balkongen hängde resten. Kvällen var sval.


Tanken var inte sådan, men jag åkte hem för att sova. Dagen efter promenerade jag bort till Clara för att städa och hämta bilen för att ta mig till jobbet. Ja sneddade mellan de miljoners minnemala små grodbäbisar som tagit över hennes väg och det tog mig nog någon extra minut eller två att komma fram bara för det.

Vi diskade och städade, åt rester (Tack för kycklingen ni lämnade kvar förresten, Elin och Ellen), drack saft med hallon och knaprade jordnötter tills jag var tvungen att skynda iväg till jobbet.

Jag kan ju bara säga det att jag och Clara är svinnöjda och så, så tacksamma för att alla tog sig ut till oss i skogen trots vädret och avståndet. Hoppas att det inte var i onödan utan att ni hade det kul.

Puss på er alla!

Pyttan har för övrigt bilder, som alltid. Pyttans blogg

2 kommentarer:

  1. ÅHHH! vad ni verkar ha haft kuuuul. En sån där härlig fest där det händer saker i varje rum, alla tar för sig och bjuder på sej själva. Ingen sitter och väntar på att NÅGON ANNAN skall komma och göra det kul. DÅ ÄR DET EN RIKTIGT KANOONKUL FEST. // Kram mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis så var det! Alla donade och höll på i köket, några satt och pratade i ett hörn, några spelade. Allt var toppen! :)

      Radera