torsdag 13 januari 2011

Jag blir helt uppjagad,energisk och arg. På ett bra sätt.

Jag har tränat mitt första pass som medlem på hälsostudion. Wiho, eller något. Jag kanske inbillar mig men jag känner mig mjukare och lite, lite lättare. Även om jag precis ätit.

Dagen var kort men inte onödig. Vi hade engelska men ingen idrott för Sonja är, ja hon är Sonja. Istället skulle Ellen gå med mig som stöd för min slutliga inskrivning på Hälsostudion. Hon åkte hem för att hämta skor och vattenflaska mm. Medans hon gjorde det gick jag sakta runt på Willys och granskade förpackningar för min konsumenttext. "Förpackningarnas fram och baksidor" eller något i den stilen.

Där gick jag och svor för mig själv åt alla E-nummer och onödiga tillsatser. Jag blev riktigt förbannad när jag hitter en pulversoppa, märke Knorr och med namnen Gourmet soup - Amerikana, på hyllan. De påstår på sin hemsida att det är en äkta amerikansk soppan som smakar precis som den gör i sitt hemland. HA, ja säkert, säger jag.

Här är ingredienslistan: Pasta(med alla de ingredienser som behövs för det), frikadeller 19% som innehåller:äggvita, salt, jästextrakt, arom, färgämne (E150c), stabiliseringsmedel (E450, E451), kryddextrakt, antioxidantmedel (E310 E320). Förutom det : salt, grönsaker 11% (alltså morötter, squash, selleri, purjolök, lök, tomat), modifierad stärkelse, smakförstärkare (mononatriumglitamat, dinatriumguanylant, dinatriumosinat), vegetabiliskt fett, arom, vegetabiliskt olja, lökextrakt, jästextrakt, gräslök, persilja, krydda, färgämne (E150c) och till sist glukossirap.

Observera då också att alla ingredienser skrivs i storleksordning. Alltså det som det finns mest av står först.

Skulle du kalla det något av det knorr påstår på förpackningen? Gourmet soup? Knappast. En äkta Amerikansk soppa? Med 5 E-nummer i? Ehm, nej... Och jag tvivlar ju starkt på att det smakar precis som en riktigt soppa som fått puttra på spisen i flera timmar.
Bara att det är en pulversoppa är ju äckligt. "tillsätt bara vatten och värm i 3 min". Ne fy fasen.

Usch, usch usch för sånt tramseri.

4 kommentarer:

  1. Jag var lite i gymmet bara. Puss
    Jag kanske vill gå på Affron på söndag. Eller nästa söndag, om jag hinner. Hur ser din träningsvecka ut? :)

    SvaraRadera
  2. Okej, gick det bra?

    Imorgon efter jobbet ska jag och mamma köra indoor walking och söndag spinning/functional moves tror jag...

    Nästa vecka vet jag tyvärr inte riktigt för det är två av mina klasskompisar som fyller arton så det är presenter och fikor och middagar och fester hela veckan känns det som ;)

    SvaraRadera
  3. jo det gick bra, det var inte så länge men :)

    Okej, men då planerar vi inte in något mer den veckan :) Jag får gå dit själv. Men vi får höras i alla fall :) KRAM<3

    SvaraRadera