måndag 10 januari 2011

funderingar och små personliga leenden på fulla bussar en sömnig måndag.

När jag satt brevid en näst intill sovande Elin på bussen idag, började jag pilla ihop en lista i huvudet. Rubriken lyder: Jag älskar...
Nu börjar den.

Jag älskar...
... att sitta med mamma i hennes soffa och titta på stjärnor på slottet samtidigt som vi äter något gott. Att hon värmer min sida som vilar tryggt mot henne.
...att sitta vid mitt köksbord med ena foten på stolen och armen runt benet. Mittemot sitter någon, kanske Elin. Det är sommar och knäna är bruna.
...att fylla år.
...att få komplimanger från folk. Speciellt sådana jag inte känner så väl. Då är det dubbelt så ärliga och starka.
...mordonsdagar om sommaren. Att ta ut en varm, söt och frasig portionspaj ur ugnen och sätta sig med den och en kopp kaffe i soffan då Poiro, morden i midsommer eller Miss Marple börjar.
...att spela kort med min pappa en grå söndag.
...första torra asfalten. Att slå sig ner med Clara och känna sig sådär härligt bohemisk och speciell som vi var då.
...fiskmåsar på avstånd. Deras skrik. Fiskmåsar ovanför huvudet är å andra sidan det värsta som finns.
...att gå med bruna kängor bland höstlöv på kullerstensgator.
...Gamla stan och Haga.
...nybakade kanelbullar.
...att orka allt. Ha energi till vad som hälst.
...att packa in julklappar och att ge bort presenter.
...när folk skrattar åt roliga saker jag säger.
...att prata med mamma i telefonen i flera timmar. Att prata med mamma över huvud taget.
...att prata om minnen.
...när man sträcker ut kameran utan att se hur fotot kommer bli och då det visar sig bli en superb bild.
...lyckliga bilder på skrattande människor.
...när jag sjunger med i en låt och upptäcker att jag kan hela texten.
...min mamma när hon sakta gungar från sida till sida utan att tänka på det.
...att vila med huvudet på en klippa intill en sjö och värmas av den sista kvällssolen.
...halv åtta hos mig.
...paj. Både söta och matiga.
...att cykla i backar...neråt.
...fynd på rean.
...att sitta brevid pappa hemma hos Farfar och äta småkakor och dricka upp en hel ciderflaska själv.
...när saker löser sig.
...när jag känner mig vacker.



Nu får jag sluta. Snart är klockan halv åtta och då ska jag se på tv. Kanske fortsätter jag den här listan. Kanske gör jag en "Jag hatar-lista".

Jag vill inte låta som någon fjortig bloggare som tror mer om sig själv än hon borde men... Kan inte "ni" fylla på listan med era "Jag älskar..."?

hejdå.
Imorgon börjar skolan men jag skall inte tänka på det nu.

9 kommentarer:

  1. När du skriver att du gärna sitter med foten på stolen, ser jag o hör precis din farfar när han satt så med foten uppe på stolen o armen uppe på knät. Han satt ofta ofta så när han åt middag, när han var klar sa han alltid; Tack för maten lilla mamma och pussade henne på kinden! Sedan gick han ut till allt arbete som alltid väntade... det är väldigt väldigt längesedan...
    Faster A

    SvaraRadera
  2. Faster A: Vilket underbart minne! :D Ja jag har hört att han alltid gjorde så :) Jag och Malin har fått det från honom skulle jag tro.
    Det där benet åker upp väldigt ofta, även när jag äter precis som farfar.

    SvaraRadera
  3. Jag vill också kunna sitta så! :( Dumma eländiga knän!
    Moa jag saknar dig! Det känns som vi nästan aldrig ses längre, minns när vi var lite yngre och kunde sitta hemma hos dig och skratta så man fick ont i magen. Eller ohh när vi hade vattenkrig emot Oscar! Eller när vi bakade den där rulltårtan med lemoncurd i den. Jag saknar ditt hus! Känns som en evighet sedan jag var där. Sist jag var där var det bara någon minut och innan dess var det på kalas i Mars.

    Du är fin Moa. Kram på dig kusin! <3

    SvaraRadera
  4. Elin: Fina minnen :):):):):)

    Ja det vi säger blir aldrig av. Vi hade ju lovet men det blev inget då heller. Nu kan du ju köra oss vart som helst :) vi kan åka på utflykter :D

    Kram du fina kusin<3

    SvaraRadera
  5. Ja :D Säg till så far vi :D Vägarna börjar bli bättre nu också så det blir enklare att köra på. :) Till våg får vi ta picknickkorgen och ut på äventyr :D

    SvaraRadera
  6. Jag bara ÄÄLSKAR att läsa Moa´s blogg!!
    Tack Moa för allt du älskar att göra med mej :)) Mamma
    Till faster A vill jag säga...JA det känns som länge länge sedan... :(
    Till Elin: Har du klarat körkortet??? I så fall... fan va kul! GRATTIS tjejen! :)) :))

    DU Moa... Tack för att du är den du är, du är bara BÄST! :)) // Kram mamma

    SvaraRadera
  7. Mamma: Det här är din kontakt med Ekmansläkten typ;)
    Klart du är med på min älskarlista <3.
    KRAM <3

    SvaraRadera
  8. Vet du vad jag faktiskt älskar allra mest? Och är allra mest tacksam för? Att jag har dig. Jag älskade våran sommar, den var helt fantastisk och du var en så himla stor anledning till det. Ja, jag är inne i en fas när jag tänker på sommaren hela tiden. Jag vill att det ska bli sommar NU!

    Vet du vad jag vill mer? Att vi åker till Stockholm :) Har du tänkt på det?

    SvaraRadera
  9. Elin: Jag älskar dig med hjärtat <3 Och den sommaren kommer bli svår att slå. Så händelserik, så varm och så härlig. Vi får hoppas att graderna stiger i takt med havsnivån och att asfalten åter kan ge oss skrapsår.


    Jag har inte tänk på det. Men jag har fortfarande samma tvekan i mig. Jag tror inte att jag har råd med det den här sommaren. Det är körkort, London och kanske en resa till Kreta. Jag vill inte be mina föräldrar om mer just nu. Men jag skall tänka vidare lite på det :) Jag lovar <3

    SvaraRadera