tisdag 2 augusti 2011

London - Dag 3

Tredje och nästan sista dagen i själva London centrum som vi hade, åkte vi till Westminster för att se Big Ben och Westminster Abbey. Vi klev av tunnelbanan och gick upp i utgång tre som skulle leda till Big Ben. När vi kom ut befann vi oss precis vid kanten av den gigantiska klockan och fick nästan böja huvudet bakåt en bit för att se hela. Det var en riktigt mäktig syn.


Man fick svindel och man såg upp på den och försökte gå samtidigt.
En bit bort reste sig en annan gigantiskt byggnad, Westminster Abbey. Intill stod massvis med tält och människor som hungerstrejkade.

Vi åkte tillbaka till Piccadilly och tog en väldigt mild latte på Starbucks.




Vi gick till Fortnum & Mason som nästan är obeskrivbart. Jag får ta och citera Pyttan; "Det är som plojen för drottningen". På undervåningen är det mat. Fin mat. Chark, ostdisk, fiskdisk, massa färdig, Engelskt mat, en prydlig sallads- och fruktdisk och massvis med vin. På första våning, där man går in, finns te, kaffe, marmelader, kakor, bakelser, bröd, glass, godis och choklad i mängder. Dessutom en fin restaurang och ett ställe där man kunde få äta English Tea breakfast. På andra våning fanns saker för kök, badrum och sovrum plus en liten restaurang. På översta våningen hade de tvålar, parfymer, tjusiga hattar, underkläder och smycken.




Jag och Elin köpte varsin macron som vi senare åt upp utanför dörrarna. Jag köpte tre praliner från de tre långa montrarna de hade vid ingången.


Resten av dagen spenderades på Oxford street där det shoppades på Urban Outfitters. Medan vi traskade fram längs gatorna njöt jag av två av mina praliner. Jag dog lite i min ensamma njutning där i massorna. underbart.


På kvällen åkte vi till Covent Garden och till Café Pasta igen. Denna gången beställde vi in Rosevin med en gång. Mycket mysigt.


Jag åt lasagne som jag sett när vi åt där senast och bara var tvungen att smaka på. GOD! Elin åt stenugnsbakad pizza.


Vi satt ute och kollade på människor, överhörde konstiga samtal och smuttade på vårt vin. När vi druckit upp gick vi över gatan och åt Snogg som är frozen yoghurt. Man kunde ha mängder av olika toppingar. Jag tog brownie och jordgubbar. Elin hade blåbär och jordgubbar. Det var en häftig smakupplevelse. Som syrlig yoghurt med sorbetsmak och utseendet som en mjukglass. Mums!






Den kalla glassen stillade vår fnittrande och gjorde oss istället kissenödiga så vi åkte hem för att sova, nöjda med vår dag.

2 kommentarer:

  1. Det är ju whole foods som är som ica maxi fast för rika XD haha! fortnum and mason är ju typ som plojen för drottningen! hahah

    SvaraRadera
  2. Pyttan: ÅH naj! Pinsamt! Där var vi ju inte ens. Men jag ska ta med det citatet istället ;) hahaha Tack!

    SvaraRadera