onsdag 3 augusti 2011

En dag med min mamma

På lördagen efter att jag kommit hem från London hade jag och mamma bokat varandra och bestämt att vi skulle åka till Haga över dagen. Hon kom hem till mig med bil vid 09:30, hävde i sig lite kaffe och ville skynda ner till stationen med en gång så att vi inte skulle missa tåget. Hon var onödigt nervös men det försvann så fort vi blivit hjälpa av den snälla tågvärden och betalat vår resa.

Efter tåget tog vi spårvang 1 mot Hagakyrkan och Järntorget. Det var helt tomt på folk jämfört med i London. Mamma där emot var smått överväldigad. "Jag kommer ju från skogen" skrattade hon. Jag fick i alla fall visa mina kunskaper om Göteborg och guidade oss lugnt och säkert fram till vårt mål; Haga.Av alla de fenomenala caféer som finns där valde vi Le petite Café. Mamma förälskade sig i det precis som jag gjorde första gången jag var där. Jag lät henne gå och se vad hon ville ha och när hon bestämt sig sa jag att jag tänkte bjuda henne. Hon tackade nej till en början men gav efter till slut.
Hon åt sen frukost. En macka med kyckling, brie och avokado och kaffe till det.
Jag tog en lite väl degig blåbärsbulle och kaffe.
Vi satt och pratade en stund. Jag pratade London, mamma prata Ullared. Vi skrattade åt att mannen i kassan såg ut som Prince och hans kompis såg ut som ett nyfött, förvirrat barn med sitt babyfjun till hår.

Efter sin smörgås köpte jag en liten smördegskaka till mamma och sedan var det dags att börja vandra. Vi gick till alla antik- och second hand affärer jag kände till. Dock köpte vi inte något. Jag blev totalt förälskad i ett stort bord som visade sig vara (mamma hjälp mig nu om jag har fel) höggustaviansk 1700-tal. En brun, underbart sliten bordskiva med kvadratiska lagningar i, nerslitna av tiden. Det hade en låda med räfflade sidor och vackert avsmalnande ben. På en lapp stod det några siffror 5231 eller något. Det visade sig dock att mannen i affären ville ha drygt 13.000 för det. Nä. Då gick det inte. Vi fick gå.



Vi åkte tillbaka till centrum och gick till olika butiker. Mamma köpte inget men jag hittade ett par supersnygga jeans shorts på Beyond retro. Så unika!


Vi drack lite kaffe innan vi åkte hem och mamma kom på den briljanta iden att äta pizza på Cyranos uteservering. Jag ringde pappa och bjöd in honom. Någon timme senare satt vi på varsin sida om ett bord på uteserveringen och drömde oss iväg till Italien. Luften var ljummen och dofterna talade om örter, stenugn och kakel.


Vi beställde varsin pizza men delade alla i tre. En fullkomligt genial idé. Det blev ett smörgåsbord av pizzor. Till detta drack pappa öl, jag och mamma tog vatten. Sedan ångrade jag mig och beställde in en Corona. Det kändes nästan overkligt att sitta där mellan mina föräldrar och dricka öl ihop. Till en viss del i alla fall.


Mamma och pappa pratade gamla minnen medan jag lyssnade. Allt var bara varmt och trevligt. En underbar dag från början till slut. Tack mamma <3

4 kommentarer:

  1. Låter verkligen som en härlig dag från början till slut :)

    SvaraRadera
  2. Ja det var en riktig myyysaredag med härligt sällskap och mycket gott att äta. Bordet skulle mannen ha 13000 kr för, annas var det rätt. 10000 var för styckbordet. Tack själv gumman!! Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Mamma: Okej då ändrar jag det. Tack :D och tack för pizzan :D <3<3

    SvaraRadera