torsdag 25 augusti 2011

Körkort!

Igår, vid ungefär 15:20 stängde jag av motorn på bilen och vände mig mot kvinnan i sätet bredvid.
"Jaha, Moa. Det gick ju ganska bra. Det var lite nervigt i början men jag tycker du rättade till det riktigt bra på slutet och blev säkrare, så, det är godkänt."
Jag hade från den ögonblicket tagit körkort. Det var klart. Allt pluggande och tränande är till ända och äntligen kan jag gå fri där ifrån. Med ett körkort i handen.

JAG HAR KÖRKORT!

Elin, mamma och pappa var de enda som visste att jag skulle köra upp. Jag ville inte berätta det för fler. Ville inte ha något press på mig.


Elin var med mig hela tiden innan och stannade i stan under min körning för att möta upp mig när jag fått beskedet.
Vi skulle mötas vid trappan i storken halv fyra men eftersom jag jag var sen med mitt körande och Elin inte kunde sitta still så såg jag henne vankandes fram på andra sidan gatan när jag hackade fram med förbluffade steg. Jags sprang över till andra sidan av gatan och så fort Elin såg mig började hon tjuta och vi kramades jätte hårt. Vi skrattade och grät. Så mumlade Elin in i min halsdig "Klarade du det?" och jag tryckte fram ett "Jaaa" och hon tjöt ännu mer och ruskade om mig.
Vi stod så ett bra tag och torkade små, små tårar av lycka. Jag vet inte om jag grät mest för att jag klarat det eller för att jag blev så glad när Elin reagerade så som hon gjorde.
Vi gick arm i arm längs med Kungsgatan mot stationen. Medan jag ringde mamma kramade Elin krampaktigt om min arm och kunde inte sluta le och andas häfftigt och hoppigt.

Sen skulle alla meddelas. Jag blev bombarderad av sms och gratulationer. Alltid lika kul. Senare på kvällen åkte jag själv in till stan för att träna på hälsostudion och kunde åka hem utan att duscha, svettig och dan men tokglad för den nya frihet jag fått. Slippa passa bussar när man ska in och träna. att ta sig till och från hälsostudion tar sammanlags två timmar. Nu går det på mindre än 1 timme. Underbart.

Idag fick jag även veta att jag kan hämta mina glasögon på synsam. Tänk. Körkort och glasögon på bara två dagar. helt plötsligt blev jag vuxen... Bara så där.. Läskigt.

6 kommentarer:

  1. Åh Moa min gårdag var en av de underbaraste i hela mitt liv, helt ärligt! Allt underbart hände nästan (ska inte nämna för mkt nu men liksom du tog körkort jag kommer in på skola! Herregud! Värden log mot Ekman familjen! GRATTIS GRATTIS underbara unge (nästa gång får du köra)

    Och nu vill vi ha kort på dig i glasögon! (fusk jag vill också ha glasögon!) och när får du hämta ut kortet? :D KRAM!

    SvaraRadera
  2. Bra gjort Moa! Grattis till körkortet!

    Faster A

    SvaraRadera
  3. FY BUBBLAN vad jag är glad för din skull! Nu kan du komma och vara med mej lite oftare...:))))):)))):))) / Kram mamma

    SvaraRadera
  4. Elin: Jag blir ju nyfiken tös!!! Det är ju tydligen något fantastiskt som har hänt och jag kan nästan gissa vad :)
    Ja det var en superb dag! Fantastisk på alla sätt och vis:) hihih. Tack ska du ha söting. Bilder kommer väll snart antar jag ;) och körkortet skulle dröjja några dagar till :)

    SvaraRadera
  5. Mor: Jag hade velat se dig när jag berättade det! Jag är säker på att du såg lycklig och rolig ut :) hihh. KRAM och tack <3

    SvaraRadera