onsdag 20 juli 2011

Min vecka hittils.

Jag har ingen lust till att skriva över huvud taget. Egentligen behöver jag inte ens bry mig om att säga det till er stackare som läser men nu är det skrivet och onödigt att ta bort så så får det bli nu.

Jag har jobbat min tredje dag för den här veckan. Tisdagen var en ledig dag som användes till att köra bil till mamma. Där bjöds jag och pappa på mumsig äppelpaj med smuldeg och vaniljvisp. Sedan strosade vi runt på gården och kikade runt inne i ladugården för att se om vi hittade något spännande. Lite senare lagade mamma mat; Stekt fläsk, raggmunkar, råkostsallad och lingonsylt. MUMS.

När klockan började närma sig 16 kom en volvo med husvagn på släp in på gården. Mikael knackade hårt på dörren och den lilla familjen från Loo klev in i hallen. Wilma var långhårig och finurlig som vanligt. Hon hade med sig en docka som hette dockan. Henne fick jag byta blöjja på flera gånger om. Hon har börjat kalla mig "Mo" nu istället för "Den" vilket känns mycket bättre. Jag skulle sitta brevid henne när vi åt paj och hålla henne i handen när vi gick och klappade katterna. (Ja, mamma har fått två små söta kattungar. Muffins och Solis.)

Vid 18 åkte jag och pappa hem med mig bakom ratten. Vi velade runt lite inne i Trollhättan men jag ville bara hem så det var över på tio minuter. Det var min lediga tisdag.

I onsdags kväll var jag oerhört stolt och exalterad. Jag hade nämligen lärt mig skumma mjölk och där med tagit min första beställning på latte från en kund. Innan har jag varit tvungen att fråga någon av de andra. "Frida, kan du göra en latte till mig?", "Vendela, hinner du göra två cappucino?". Det var så förnedrande varje gång och dessutom pinsamt att inte kunna hjälpa kunderna. Sen hade de andra annat att göra så jag la massa börda på dem. Usch ne.

Nu har jag i alla fall lärt mig och kan få till ett extraordinärt skum. Jag har gjort ett flertal cappucino och lattes och är på god väg att lära mig göra små hjärtan av mjölken. Igår kväll, när jag låg i sängen och skulle sova, gick jag igenom olika sätt att hälla mjölken, från vilket håll, hur man skall röra handen för att få till en sådan där fjäder, en ormbunke. Det är fasligt kul.

Snart skall jag in och jobba igen. Stängning på schemat idag. Jag hoppas att vädret får folk att dra sig hem fort och att de inte stannar kvar en kvart efter att vi stängt.

2 kommentarer:

  1. Tack för att ni kom och gjorde min dag speciell... Pratade med Hanna idag, Vilma pratar om dej ÄNNNN!! >Mo hem< Herrejisses det var ju i tisdags vi pratade om det. Än en gång Tack.. Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: HAHAH nej åh va söt hon är! Man blir så himla glad av sånt. Att de kommer ihåg en :) TACK SJÄLV. Tack för pajen, maten och umgänget:) Har du smakat på brödet än? KRAM

    SvaraRadera