torsdag 7 juli 2011

De tre små tanterna

Varannan dag skiner solen och sen är det grått. Vad är detta.
Igår i alla fall, onsdag, sken solen varm och fin över oss i Göteborg.

Kl 08:57 satt jag på Brogårdenbussen på väg till hälsostudion för att träna innan vi skulle till Göteborg vid 12. Då får jag ett sms från Frida som säger att hon visserligen var vaken men att hon inte kände att hon skulle hinna med till Göteborg innan det var dags att åka tillbaka och jobba. Jag blev förtvivlad och frågade om vi inte kunde åka in tidigare i så fall. Det tyckte hon lät bra och 08:59 hoppade jag av bussen igen och klev på samma tåg som jag åkt in med. En timme senare satt jag på ett tåg igen men då med en Frida mittemot.

Pyttan skulle komma in en timme senare så vi gick till Nordstan för att kolla lite rea och till HM. Vi roffade åt oss massa plagg men inget av dem var på rea. Ajdå... Jag och Frida hamnade i provrummen brevid varandra och visade våra plagg för varandra, gav råd, pekade ut allt det fina och försäkrade varandra om att saker var super. Nästan allt var jättefint men det enda jag köpte var ett par mjukt röda shorts med tillhörande skärp (som jag för övrigt tänkt köpa ett x-antal gånger tidigare). Jag hittade ett par jeansshorts också men inte i rätt storlek.

Vi gick runt lite i femmanhuset och fick snart sällskap av Pyttan som var tvungen att gå tillbaka till HM för att köpa en blå klänning med vita prickar. Hon var strålande vacker i den! Efter våra inköp åkte vi till Haga för att fika och äta lite mat. Vi hamnade på Le Petit Café, ett helt fantastiskt fint ställe som överträffat allt jag sett i café-väg hittills i mitt liv. De är så personligt och eget. Underbart! Där satt vi och pratade om att starta band, psykologi och att bli gammal medan vi analyserade alla udda människor som gick förbi på gatan. Sen saknade vi Elin lite också som inte kunde vara med oss eftersom hon jobbade hela dagen.

På tåget hem fick Frida hjälpa en glad, ny Iphone 4-ägare att sätta in sitt minneskort. Hon kände sig väldigt duktig och teknisk. Sedan pratade vi om vilka böcker Frida måste läsa och om böcker vi faktiskt har läst och bestämde oss för att starta bokklubb/stickklubb/poesiklubb. Vi skrattade åt hur tantiga var och skrattade åter igen åt våra tantiga skratt. Det finns ingen stans att fly; vi ÄR tanter.
Vi ville alla att den tågresan aldrig skulle ta slut
"Vi åker till Happaranda!" Föreslog Frida glatt. (Jag tror det var vad hon sa i alla fall)

Kram på er rara vänner.

2 kommentarer:

  1. hihi! :D du är så bra på att beskriva våra små träffar :D puss min duktiga tant <3

    SvaraRadera
  2. Pyttan: hihih vet du vad jag tänkte. Jag skriver texterna och så tar du bilderna och så gör vi världens bästa blogg ihop ;)

    SvaraRadera