lördag 25 september 2010

Sprakande höstbrasor och fuffens

Jag sitter ny duschad i mammas kök. Blött hår, varm, mjuk och trött i kroppen efter en dag ute i höstvädrets vind och regn. Vi har eldat upp en rejäl hög med stockar, pinnar, ris och jordtorvor. Jag gillar att elda. Faktum är att jag älskar det. Det är en av de få grejer jag aldrig tröttnar på. Jag kan slita hur mycket som helst, speciellt när jag är ensam runt brasan.
Annars har jag ganska svårt att göra saker under en lång tid, i alla fall när det gäller saker utomhus. Jag tröttnar snabbt på att plocka blåbär eller svamp och nöjer mig med ganska lite i korgen.


Det står ett stort monster i kylen, inpackad i ugnsfolie. Det luktar kokt ägg och dill. Dessutom är räkorna borta, skinkan är nära på slut lixom leverpastejen och räkosten. De 18 skivorna formfranska som Peter tog upp i går är mystiskt försvunna ut skåpet. Hm.

Till middag idag har jag fått beställa vad jag vill. Det ska bli Peters raggmunkar med stekt fläsk, mammas råkostsallad och lingonsylt. Jummi!
Det serveras vid 17-tiden sa Peter. Senare ikväll skulle vi få något annat, något speciellt, något han har fifflat med idag medan vi var ute och slängde pinnar på brasan. Kan det vara foliepaketet som ska öppnas mån tro?

2 kommentarer:

  1. MMMM Tack för en underbart trevlig helg.
    En helg rusar iväg så sabla fort och ännu snabbare när du är hos oss..Kram Mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Ja faktiskt. Vi har alltid så mycket trevligt att göra. KRAM(L)

    SvaraRadera