måndag 9 augusti 2010

Nära marknaden

Igår, när jag och pappa kollade på när Jamie Oliver utforskade de franska Pyreneerna och jag som vanligt satt med öppen mun och uppstirrade ögon, hänförd, kom jag på en framtidsdröm.
Jag ska bo i en etta i Frankrike men ha en ganska stor och fint sliten balkong till skillnad från alla andra i byggnaden Det enda lilla rum som då finns i min etta skall vara delad i två plan och skiljas med ett litet trappsteg. Alltså två olika nivåer. Istället för att det skall vara ett rum och kök, skall det vara ett rum med kök och ett sovrum. Köket är hela grejen. Köket är i det stora rummet alltså.

På den översta planen i rummet finns ett öppet kök med mycket bänkyta och en fruktskål. Bordet står på den lite lägre delen av rummet intill mitt stora höga fönster. Tror jag. Det spelar inte så stor roll. För det mesta kommer jag nog sitta vid en bänk i köket och äta. Huvudsaken är att det finns ett djupt fönster med jättebred fönsterbräda så att jag kan sitta där och blicka ut över taken och se ner på alla gummor som går från och till marknaden. Om jag har någon vän på besök kan man sitta mitt emot varandra i fönstret så att benen nästan räcker till den andres höfter.

Jag ska leva på surdegsbröd, färskmalet kaffe och marknadens alla korvar och ostar. På min balkong ska det växa tomater, basilika, citronmeliss, sallad, vindruvor och timjan. för att bara nämna lite. Det skall vara som att gå ut i ett trädgårdsrum.

Jag har ingen aning om vad jag ska försörja mig på. Jag känner lite för att slita och vara ologiskt trött. Gå upp tidigt, gå och lägga mig sent. Kämpa. Det dröjer nog inte länge förrän jag tar tillbaka det men.

Samtidigt som jag vill detta vill jag så mycket annat också. Jag vill på lite överallt och lite hur som hälst. Jag vill det omöjliga oftast men förstår inte det utan fortsätter drömma.

13 kommentarer:

  1. Det låter lovely my dear. Ditt enda problem med att göra drömmen till verklighet är nog franskan. Hade liknande drömmar som du innan jag började läsa det och insåg hur svårt och tidskrävande det är! Fast du är mycket bättre på sydeuropeiska språk än vad jag är så det kanske inte är samma sak för dig. Men åh, det låter helt underbart! Det hålls säkerligen en stor marknad på gatan nedanför din etta, varje onsdag, med sådana försäljare som i Amelie (från Montmartre). Puss!

    SvaraRadera
  2. Clara: Jag vet. Jag känner mig som dig när jag skriver om det och jag har redan förstått att franskan är ett problem. När jag skulle förklara för pappa hur jag skulle prata med min husvärd fick jag bara fram merci och bonjour. Typ. Så det är ganska kört;) Jag kan ju börja ta extra lektioner på Alströmmer. Meeeeen jag tror inte jag klarar det.

    Puss du söta<3

    SvaraRadera
  3. Hej på dig lilla Moa!

    Då vet jag precis var jag ska bo när jag blir gammal!!
    Faster A

    SvaraRadera
  4. Faster: Hahaha det kommer bli trångt! pappa har redan bokat plats. Fast han sa också att han kunde bo i husvagnen. Var nu den står?... Men du är välkommen ;)

    SvaraRadera
  5. Hallå eller!!!! Jag kanske inte är så snabb som ni andra, har ju lite annat att pyssla med ;)) MEN NU ÄR DET SÅ ATT JAAAAG VILL OCKSÅ BOOO DÄÄÄÄR.Det låter ju helt underbart! Men det spelar ingen roll vart Moa bor, där hon bor eller är så fixar hon till så det blir så där varmt,ombonat,mysigt och välkomnande // Kram mamma

    SvaraRadera
  6. Mamma: Det är klart att du har förhandstur till min extrasäng!!! Tokfia!
    KRAM<3 Du är så fin mot mig

    SvaraRadera
  7. Om du tar en bra hyra av alla oss som kommer för att bo hos dig i lite olika perioder, kan du plocka vindruvor på terrassen hela dagarna utom när du lagar god mat till oss!:)
    Faster

    SvaraRadera
  8. Faster: Ja det är sant:) De får bli mitt jobb. Ta hand om mina gäster på bästa möjliga sätt.

    SvaraRadera
  9. Ooo! Eller så skippar du lägenheten vid marknaden, och öppnar ett B&B ute på den franska landsbygden. Inte allt för långt från en vingård: faktum är att ägaren till vingården låter dig få ett par av de bästa flaskorna varje skördeår, bara för att han är så stolt och vill att dina gäster ska uppleva just hans vin. Varje morgon serverar du ägg som du köper från en tjock och glad fransyska vars gård ligger ett stenkast från din B&B. Hennes man är lite grinig, har för många får som blockerar vägen för dina gäster, och en lurvig, stor hund som jagar familjens ankor så de väcker gästerna på morgonen. Men; det gör dig inget, för hans fru låter dig köpa gårdens fårost till superbilligt pris. På söndagarna tar du bussen ner till byn och köper nyskördade grönsaker på torget.

    Öhm... Ska lugna ner mig nu.

    SvaraRadera
  10. Josefin: HAHAH vilken härlig bild du målar upp! Fortsätt!:D:D Jag kan börja med en lägenehet medan jag utbildar mig hos någon bagare eller nått. Sen flyttar jag till ditt ställe med mina nya kunskaper, sprudlande av engagemang och idéer. Skulle du vilja skapa en specialite som jag kan servera i ditt namn?:D:D

    SvaraRadera
  11. Mmm, för ute i det gamla brygghuset finns en stenugn där du bakar lantbröd. Valnötter, solrosfrön och oliver köper du på marknaden i byn och blandar ner i degen. Nån god variant gjord med mycket råg blir bra som min specialitet.

    SvaraRadera