onsdag 7 november 2012

Med mor och far i London - Fredag


Fredagen gick förvånansvärt fort och rätt som det var hämtades barnen av sin mormor och jag kunde förbereda mig för färs mot Heathrow. Jag packade en liten väska, lyssnade på lite peppande musik och gav mig av. När jag steg av tunnelbanan vid flygplatsen och klev fram bland allt annat folk i riktning mot terminal 3, kände jag mig otroligt glad och säker. Faktiskt en smula engelsk. Det kändes ibland som att folk som passera såg mig som en från landet och inte en besökare. Att jag skulle resa iväg, inte hem. Jag skulle ju i och för sig inte resa någonstans utan svängde av mot Arrivals. 

Plötsligt hördes ett konstigt larm och jag stannade upp. Jag följde efter ett par japaner förbi en skylt där det stod "No entrence" och fick se en kvinna i kostym, vinka med handen i riktning mot en utgång. En röst ljöd i högtalarna som sa att detta var ett brandalarm i den avdelningen vi befann oss i och bad oss gå till närmaste utgång. "Jaha, det var ju verkligen toppen" tänkte jag och föreställde mig hur mamma fick panik över hur jag skulle hitta dem i det milda kaoset. 

Jag gick ut med alla andra och tog upp mobilen för att ringa till pappa då han istället ringer mig. Vi pratar i några sekunder medan jag ser mig om bland folket. Det måste varit ett ny-influget plan från Afrika eller något för alla var afrikaner och hade färglada tyger runt sig. Så ser jag några smått malplacerade, bleka människor stå lite utanför massan. De ser sig om och en av dem pratar i telefonen. Han har keps och skinnjacka. Det var dem. 

Det blev inget pampigt återförenande (vi hade ju setts på skype tidigare den dagen) men en väldigt fin familjekram. Vi pratade lite, jag kände mig vuxen men liten på samma gång. Äntligen kunde jag vara barn igen, samtidigt som jag ville vara mogen och ta hand om dessa två förvirrade nykomlingar. Vi ställde oss i led för taxi och åkte med den genom London till hotellet. 

In-checkning, upp-packning och sminkning, så var vi redo för vår första kväll i London. Det vankades Byron på någon av restaurangerna i antingen Earl's Cort eller Gloucester Road. Efter lite krångel med att hitta hamnade vi vid Gloucester som tyvärr inte var lika fin som den andra vid Earl's Cort. Dock var maten god som alltid. Vi drack öl och åt Byronburgare. Det hela avslutat med Cheesecake, så klart! Pappa blev totalförälskad i Cheesecaken och jag var nöjd med första kvällen.


2 kommentarer:

  1. En något "malplacerad herre i skinnjacka och keps" ringde till mig för några minuter sedan o sa att jag måste titta på Pyttans blogg, nu är det gjort! Detta var väl värt hela Englandsvistelsen! Bilden var ju så jättebra, det blir ofta inga bra bilder i en sådan här situation tycker jag
    Hoppas att ni har återvändt till de levandes skara!
    Faster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja. Pappa var ju tyvärr inte med då. De hade åkt hem tidigt samma dag. Ja bilden är toppen!!! Jag blir skakig varje gång jag ser den. Kan inte FATTA att jag stått bredvid honom!

      Radera