torsdag 22 november 2012

Jag har sett Darth Vader

Igår var jag och Frida på en Hollywood-utställning på V&A museet i South Kensington. De hade samlat säkert hundra olika kostymer från karaktärer ur olika filmer som man kunde gå runt och läsa om och se på nära håll. Det var superhäftigt! Vi såg massa fräcka dräkter och klänningar. Indiana Jones, Spiderman, Bathman, Nicole Kidmans klänning från Moulin Rouge, Marylin Monroes klänning som flyger i vinden, Jack Sparrow, Sherlok Holmes (Nya filmen) Die Hard med tillhörande blodfläckar, Harry Potter i sin mantel, Dorothys rutiga klänning och skor från Trollkaren från Oz, alla klänningar från filmerna där Queen Elisabeth har varit med och även pampiga klänningar till filmer om Marie Antoinette, Edward Cullen, Blues Brothers och självklart, Darth Vader. Han var gigantisk och otroligt verklighetstrogen. Han såg konstigt nog mest levande av alla. 

Det kostade 15 pund att gå in i just denna utställning men det var faktiskt så coolt att det var värt pengarna. Man fick läsa skådespelarnas kommentarer om karaktärerna och designernas tankar bakom outfitten. Jag fick till exempel lära mig att Blues Brothers kläder och stil är baserade på John Lee Hooker (en gammal bluesartist). Skaparna bakom Darth Vaders kostym avslöjade hur de skapat den. De hade bland annat tagit en gammal nazi-hjälm och en munk-mantel från klädförrådet. Sådant som man inte visste men som är himla kul att veta.

2 kommentarer:

  1. wow! detta skulle jag också vilja se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul verkligen! :D tyvärr ganska mycket folk som var antingen i vägen eller gick för långsamt i det led som skapades:P MEEEEN man får la vänta sig sådan. Dessutom var allt annat i museet riktigt coolt det med. Det kan jag verkligen rekommendera :)

      Radera