fredag 18 maj 2012

London 14 maj


Sista dagen...tyvärr...
Åter igen åt vi fruksot på Pret. Vi hade nu börjat botanisera bland de olika smörgåsarna och yoghurtarna. Man kan få nästan var man vill. Frukt, baguetter, smörgåsar, gröt, cheesecake, morotskaka, brownie, wrap, sallad, sushi, soppa... Ultimat!

Dagen skulle gå åt till att göra det vi inte hunnit med, som tex att vandra runt i Covent garden på dagen. Vi åkte därför dit, letade kläder till Pyttan och skor till Frida och hittade båda sakerna. Även jag hittade något jag länge letat efter. När vi gick i regnet (detta var enda dagen det regnade), såg jag en restaurang på andra sidan gatan med ett namn jag kände igen. Kan det vara?... Jag sprang över och såg på menyn som låg utanför. Japp, det var mitt älskade Café Pasta! Det låg här, i covent garden, men på en annan plats. Jag blev överlycklig och skrev ner gatans namn.

Vid sidan av restaurangen låg en chokladaffär utan dess like. Jag gick runt i långsam takt och läste varje skylt. Tryfflar, praliner och choklad högt och lågt. Killen bakom kassan berättade att det fanns ett café i källaren så vi gick ner. Där nere luktade det surt och sött, precis som riktig choklad. Rummet såg ut som en lagerlokal. Murade väggar och rostfritt stål, ensamma glödlampor i taket och lådor i staplar. Halva rummet bestod av en disk och bakom stod ännu en kille, en snygg sådan, och serverade varm choklad och kaffe.

Vi beställde varsin klassisk varm choklad och satte oss. 70%-ig choklad och riktig mjölk. Det var allt. Ändå var det gudomligt gott. Fullig och stark men ändå mild och läskande. Vi såg hur killen gick runt och knaprade på choklad medan han väntade. Det var bara vi där. Vilken dröm att jobba där. Vilken dröm.

På vägen hem sedan gick vi förbi Jamie Olivers italienska restaurang. Tyvärr fick jag ingen skymt av menyn men det såg väldigt trevligt ut. Vi åkte tillbaka till hostlet, åt på en restaurang precis intill och drog sedan iväg till flygplatsen. Det var i stort sett allt.

En underbar, underbar resa! TACK FLICKOR!

Pyttans blogg - London 14 maj

4 kommentarer:

  1. Åhhh! Så mycke härlig läsning du har kommit med Moa... Tack!
    Nu får vi hoppas att du får lite kommentarer åxå........
    Det är ju så monga som saknar dej när du inte skriver i din blogg.. Eller hur!! Kram // Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag ska försööööka bli bättre på att skriva :) Lovar. Puss

      Radera
    2. Jag menade inte något om att du så sällan skriver Moa...jag menade att nu när du har skrivit ock vi "törstande" får "dricka" lite så kan vi väl visa med liten kommentar att vi läst din blogg... Eller hur!!!Den som ger vill åxå få lite. Så tycker jag// mamma

      Radera