söndag 27 maj 2012

Enkel lasage

Efter förfrågan från några fastrar om recept kommer nu detta inlägg. Väldigt sent men jag hoppas det är okej.
En mycket enkelt recept på lasagne där man slipper göra någon bechamellsås. Det är allt i ett. Detta receptet är för 4-5 personer.

Ca 10 lasagneplattor
300g köttfärs
2 st gula lökar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 st biljongtärningar
2-3 tsk basilika, oregano eller timjan
2 dl lätt creme fraiche
3 dl mjölk
3 dl riven, lagrad ost
salt och peppar efter behag.

Ugn: 225 grader

Skala och hacka löken. Bryn den med köttfärsen. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljongtärningar och kryddor. Låt sjuda 5-10 min. Blanda i creme fraiche och mjölk. Låt såsen koka på svag värme ett par minuter. Smaka av med salt och peppar. Varva sås och lasagenplattor i en ugnssäker form i tre lager. Börja och sluta med sås. Strö över osten och grädda lasagnen mitt i ugnen i ca 30 min. Servera med en smäktande sallad!

Japp. Så lätt var det.
Jag gjorde samma köttfärssås men hade glutenfria lasagneplattor och det funkade minst lika bra. Möjligtvis att jag hade lite mer SÅS i just den formen. Hoppas det smakar.

2 kommentarer:

  1. Detta ska jag printa ut! Ska bli spännande o se om det sedan blir lika gott som när vi åt lasagnen hos dig!

    Nu ser jag fram emot "studenten"
    Faster A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lär bli minst lika god ska jag säga dig! Om du inte vill ha vanlig sallad till kan du ju göra en råkostsallad på den färska vitkålen som finns nu och lite späda morötter. MUMS!

      Vi ses den 5:e. Kanske även den 3:e?

      Radera