tisdag 1 november 2011

Två dagar utav fem.

Två dagar in på lovet och det känns väldigt bra. Härlig träningsverk i rumpa och lår efter gårdagens träning, huset doftar apelsin, tvättmaskinen brummar och utanför fönstret finns ingen sol som förspills. Skönt.

Igår var det bilresa till Sollebrunn med fyra flickor på passagerarsätena. Elin satt brevid mig och vi kom på att det var första gången hon åkt med mig efter att jag fått körkort. Galet. Där bak satt Pyttan och Ellen och lekte med kikare och annat.

Väl hos Elin värme vi tacopaj och dukade fram för att äta. Efter maten drog vi igång med det vi var där för; att plugga samhäll. Som jag befarade blev det inte så mycket gjort men lite han vi med att gå igenom och diskutera Under tiden vi pluggade drack vi kaffe och åt lite prinsesstårta.

Vi åkte tillbaka till Alingsås innan det han bli mörkt och väl där släppte jag av alla på sina stationer. Så körde jag hem och beslutade mig snart för att gå på ett spontant träningspass. Första sedan jag blev sjuk, vilket kändes. Det blev lite snurrigt i huvudet där ett tag.


Idag då, har jag stått i köket hela dagen, vilket jag älskar. Jag började med att läsa igenom recept och välja ut ett par ut högen. Så skrev jag en handlingslista och åkte iväg till Willys. Jag tog en egen vagn och kände mig riktigt vuxen. Jag har ingen aning om folk kolla. Kanske såg jag ut att vara en ung kvinna på ett tjugotal år som handlade lite till den egna lägenheten...?

Jag åkte raskt hem och började knåda deg. Två stycken lingonlimpor står och växer i ugnen i detta nu. De är mörkt rosa och prickiga av lingom och russin. Förutom det har jag även gjort apelsinkaka som står och svalnar på galler. Jag tog en bit förut med lite mjölk till och apelsinsmaken känns fortfarande.

Jag hade tänkt hinna med mer idag men det får nog vara slut på bakandet nu. Jag ska ju laga mat också. Jag vet att jag låter grymt tjejig och rent ut sagt mesig, men sådana här dagar är verkligen behövliga ibland och jag älskar dem. Huset och hela atmosfären blir lite mjukare på något sätt. Kanterna blir runda, luften är ljummen, fingrarna varma för att inte tala om dofterna...

Kram på er.

6 kommentarer:

  1. DU låter inte alls tjejig eller mesig...Å va då! du är ju en tjej ;) Det låter som om du har haft en underbar dag, och det är precis så jag känner när jag har sådana dagar. Det blir lite mjukare och rundare...men jag har aldrig fått till det med så bra ord...TACK :) Du har ju sagt att jag skall få smaka på brödet, skulle så himlans gärna smaka på den läckra apelsinkakan åxå, den verkar vara smaskig!! KRAM MAMMA

    SvaraRadera
  2. Moa är du ledig imorgon? :D jag vill "luncha" med dig :D

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt! Har faktiskt åxå bakat idag, en lchf kladdkaka,
    Inte som en riktig men helt okej för att stilla sötsuget
    En stund.
    Hoppas du får lite skön höstsol under ditt lov åxå!
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Mamma: Hahah ja du har rätt. Men jag har aldrig sett mig som en så utpräglad tjej. Kan man säga så?... Jag menar att jag inte är det riktigt tjejjiga typen. Men jag njuter av mina bakdagar :) KRAM och JA, det är klart du ska få smaka på den :)

    SvaraRadera
  5. Elin: Ja men då GÖR vi det :) Sms:ar dig snart :)

    SvaraRadera
  6. Hanna: Jag kan tänka mig att kladdkaka passar att baka, det behöver väll inte vara så mycket mjöl i den, fast de är ju massvis med socker i och för sig... Men jaja, så bra att du fått något gott att unna dig själv med :)
    Jag hoppas också på SOL. Det var länge seda nman såg den nu tycker jag...
    KRAM

    SvaraRadera