onsdag 16 november 2011

Macchiato = befläckad

Jag har fått skäll. Dels från min omgivning och dels från mig själv över att jag inte skriver. Uppdaterar försent. Fy.

Kanske är det för att det inte hände så himla mycket skoj i mitt liv. Jag skall ändå försöka solla bland allt det gråa och hitta de fåtal nyanser som finns där. Varsågoda.

I tisdags var jag på kaffekurs på Nygrens. Jag blev väldigt glad när de frågade om jag ville komma dit och såg verkligen fram emot det. Jag var både förväntansfull och nervös inför tanken att vi själva skulle få testa på hur man gör.
jag samåkte in till stan med Frida Jareteg som också skulle dit. På vägen gjorde jag även henne nervös med mitt prat men vi hade ingen anledning till oro. Vi klev in i ett varm Nygrens och rannsakade montern. Det fanns en del nyheter som verkade spännande bla chai-tryffel och en maffig chokladkaka med smak av apelsin.
Fler ur personalen dök upp och till slut var vi över tio stycken förväntansfulla och rastlösa själar. Så småningom kom två killar från Bergstrands kafferosteri som levererar kaffe till Café. En brunbränd kille med lite överklass i rösten, men väldigt enkel och trevlig. Han såg alla i ögonen och skakade hand. Mattias tror jag han hette. Den andra var blek och stod mest bredvid och tittade på, en studerande.
Vi samlades på övervåningen där Mattias höll en kost föreläsning om kaffe i allmänhet och såklar även om deras egna kaffe. Han talade om att alla bönor har olika karaktär och smak. De kan vara beska, söta, smöriga, starka. Varje kaffeland har en egen böna och därför blandar man bönor från hela världen för att få rätt smak på kaffet. Det kommer från Brasilien, Java, Colombia mm. Så finns det även två olika sorters bönor; robusta som är det billigaste. Det är lite grövre och träigare. Sen finna arabica som är det lite mer finsmakande kaffet. Även dessa två blandas då i samma påse för att få en bra kräma, kraftfull botten och en egen karaktär. Inte så krångligt va.
Åh jo! Kaffet rostar och mals olika beroende på vad det skall användas till. Det är alltså stor skillnad på espressokaffe och vanligt bryggkaffe. Dessutom kan jag ju säga det att det är inte mer koffein i espressokaffe än i bryggkaffe. Snarare mindre. Ju mer vatten desto mer koffein kan ta sig ur bönan. Det är bara känslan av den starka och kraftfulla smaken i espresson som sätter sig på hjärnan.

Mattias visade oss hur man skummar mjölk, hur man skall mala kaffet, den rätta rinn-tiden, och hur en bra kräma på espresson ser ut. Sedan gjorde han hjärta på hjärta med mjölken och läs oss smaka på enkel och dubbel cappucino, macchiato, lattemacchiato och så vidare. Vi fick även veta att vi var välkomna till rosteriet för att göra det som återstod för oss i kursen och att vi sedan var berättigade ett intyg eller ett diplom i baristakurs A. Ganska fräckt.
Såååå man kanske skulle dra sig till Bergstrans kaffeosteri i Göteborg och få sig ett diplom då...

2 kommentarer:

  1. JAAA! De ä la klart att du tar dej till Götet och fixar ett diplom...annars är du "dumt lat"!!!!
    Satan i gatan va mycke du lärde dej på en kväll, hade du anteknat lite eller kommer du ihåg allt detta endå???
    Det där med vatten och koffein... det trodde man ju INTE! Kanske dags att ta sig en tur till Nygrens då och få sig en kopp JAVA av en expert ;)) // Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Mor: Jag kollade upp lite namn och så på nätet nu när jag skrev men jag minnsa la en del :) Du kan nog inte få en REN kopp java. Det har vi nog inte. Men tydligen ska vi börja med en ren sort till vårt presskaffe. Den skulle vara god sa han :)

    SvaraRadera