lördag 5 november 2011

Höstpromenad och tidsfördriv

Det var inte planerat så men hela gårdagen spenderades i stort sett med Elin. Vi traskade runt i Nolhaga bland allt det senapsgula och pratade. Så kom vi fram till stan mitt i lunch-rusningen och lyckades inte hitta plats på något av alla caféerna. Istället köpte vi smörgås från smöggan och åt medan vi tittade på folk vid torget.



Vi fördrev tiden med att gå runt i storken, köpa koppar, ät lite mer på mackan, lyssna till mannen som spelade dragspel och så till sist hamnade vi på Sallys där jag drack en varm choklad och Elin drack en stark latte.


Hon han sitta i kanske tio minuter innan hennes mamma ringde och plockade upp henne. Vi sa hejdå och jag fick sitta kvar med min choklad och lösa dagens korsord i metro medan jag väntade på att själv bli upplockad.



Jag gick efter en stund till bokia och tittade lite. Jag hittade de mest fantastiska skrivböckerna någonsin. Alla är gjorda av återvunnet och återvinningsbart papper. Dessutom är det en slags kampanj som går ut på att för varje bok man köper, köper de i sin tur en skrivbok till ett barn i att fattigt, behövande land. Det är ju rasande fint! För att inte tala om hur söta och vackra böckerna är i sig.

Pappa hämtade mig och vi unnade oss revbensspjäll och kyckling på Bollins. Vid 18-tiden åkte vi med grannfolket till Minneslunden och tände några ljus. Hela kyrkogården såg ut som en liten by om natten med små ljus utspridda över allt. Som om de satt där inne vid en brasa och läste böcker, rökte pipa eller stickade.


Min dag som blev himla fin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar