söndag 23 oktober 2011

Choklad!





I fredags fick jag plötsligt lite Chokladfeber som man så ofta får när chokladmässan är i Göteborg. Därför kunde jag inte gå till skolan utan var helt enkelt tvungen att kurera mig själv med just; choklad.

Jag och Elin träffades vis Göteborgs terminal och tog ut lite pengar innan vi gick till Café vanilj för att fylla på med lite mat innan allt det söta. Efter lite krångel mötte vi till slut upp Josefin inne på mässan och vi kunde tillsammans börja vårt sökande efter det godaste.

Till skillnad från förra gången vi var där kunde man idag röra sig obehindrat från plat till plats. Man behövde inte snällt och lydigt följa strömmen av människor som senast då vi var där en lördag. Himla bra tyckte vi.

Vi började med att provsmaka Flickorna Kanolds choklad och kola pralin med havssalt; kallad Göteborg. Jag mindes den från förra året. Förförisk! Senare under dagen shoppade jag loss på allt med kardemumma och lite till vid deras stånd. Kanolds är en av mina favoriter.

Alla var ruskigt snälla och givmilda. Man fick smaka på nästan allt. "Ta en stor bit". Redan efter första våning vad jag ruskigt mätt men festen gick vidare på en liten provsmakning av kaffe följt av chokladbröd från Burgården. Förra året hade de även med sig kakor och muffins som var det vi alla mindes mest från vårt första besök på mässan. Tyvärr hade de inte med sig något sådant denna gången.

På andra våning (eller var det tredje) fanns det korvar, knäckebröd, ostar och honung i alla dess smaker. Plus choklad förstås Vid honungen stod vi ett bra tag och provsmakade, diskutterade om propolis och om farfar, såklart. På ett annat ställde hade de inplastade vaniljstänger. Aldrig någonsin tidigare har jag sett en sådan stor vaniljstång. Det var annat än de intorkade små saker man hittar på Maxi. Ändå köpte jag ingen. Känner jag mig själv rätt hade jag aldrig förmått mig använda den. Jag är för snål.


Vi smakade på en helt underbar choklad med smak av kardemumma och päron. Det kom från Malmö chokladfabrik som vi gick på föreläsning hos. En skånsk man med stora kunskaper stod och pratade om hur ofantligt nyttigt ren choklad faktiskt är. Det kändes bra att höra.

Det blev mycket choklad den dagen, precis som jag ville. En tradition som borde hållas så länge det går. Ända tills mässan inte längre finns. Tack.

5 kommentarer:

  1. OJ OJ OOJJ vad mycke choklad ni har smaskat i er. Va kul att det blev av... trodde inte det! // Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Ja! Vi blev verkligen mätta på choklad :)

    SvaraRadera
  3. CHOKLAD :D :D :D MUMMA! hiih tacktack tack för den fina dagen och att ni ja RÄDDADE min dag underbara fina kusiner! <3

    SvaraRadera
  4. Nomnomnomnomnomnomnom... :D

    SvaraRadera