lördag 4 februari 2012

Mamma och Siv firades på VANN spa.

(Först vill jag bara ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. De är tagna med min iphone.)
Vi anlände till VANN i två knökade bilar vid ungefär 15:00 lördagen den 28 januari. Efter att vi scheckat in och lastat av oss i våra rum, hoppade vi i badkläderna, badrock och badtofflor och hasade ner till spaavdelningen. Där duschade vi av oss och tog sedan en öl i baren. Sedan började polspaningen.

Det fanns en stor pol där det gick att simma med en liten intill; stora och lilla tjärn. Runt om fanns det fyra varma poler med olika namn på; blomsterpolen, skogspolen, himmelspolen och djävulens gryta. Sedan fanns även ispolen som jag sprang ner i en endast gång och sjönk snabbt som attan ner i himmelspolen med en stickande känsla i hela kroppen. Friskt!
Förutom polerna fanns det olika bastuar man kunde sitta i och en baravdelning där vi satt och drack vin och åt snacks.

När klockan närmade sig åtta fick vi skynda upp för att hinna byta om och dricka champagne i mitt och mammas rum. Mamma dukade fram med glas, jordgubbar och blåbär.


Vi gjorde oss festfina och fick sällskap av pappa innan de andra kom. 14 personer var vi (tror jag) allt som allt.

Födelsedagsbarnen öppnade flaskor med dunder och brak, i taket.
Skålen skickades runt och alla pratade ljudligt i väntan på att få skåla.



Ett fyrfaldigt leve och presenter på det.

De fick varsin specialbeställd råtta som de älskade båda två och dessutom varsin tant-hatt som satt på hela kvällen lång.





Systrarna söta.



Det skålades lite till innan vi begav oss ner för att äta.

Pepp i korridoren. Alla var på toppenhumör!

Först kom det in en liten aptitretare med mussla och någon kryddig grönsaksröra. Som en mussel-cocktail typ.
Förrätt

Rökt, halstrad (minns inte vilken fisk det var) med en underbar renapssås, morotspuré och en syrad morotssallad.

Alla åt med god aptit och älskade det.

Varmrätt

Stekt lamrostbiff med "blomkålskompott", rödvinssås, syltad "sharlottenlök" och bönor.

GODASTE NÅGONSIN! Jag kan fortfarande känna den knäckiga, salta, söta, krämiga smaken på blomkålen och den karameliserade smaken på såsen. Köttets mörhet och lökens syra!

HIMMEL!

Efterrätt<3

Saltrostad mandel-glass och chokladfontant på en bädd av onödiga sura hjortron.

Den glassen är nog det godaste på länge. Saltet i den och det knapriga från mandlarna! Jag hade kunnat äta en liter.

Jag satt och sa flera gånger; Det är ju det här jag ska göra! Jag ska sitta och smaka på mat och skriva om det sen!

Kanske var det det vita vinet, atmosfären och lyckan som gav mig den tanken, men tänkt ändå så fantastiskt det vore...



De som inte beställt efterrätt fick tårta. En gigantisk sådan! Hälften blev kvar, kanske fick den glädja personalen som stog ut med oss under kvällen.


Nästa morgon steg jag och mamma upp vid sju för att ta ett dopp i polen innan frukosten vid åtta. Det var bara några få i badet och polen låg spegelblank. Sen blev det hotellfrukost med allt vad det innebär.


Slut på helgen, slut på firandet. En galet bra helg i lyx. Tack och grattis mamma och Siv!

2 kommentarer:

  1. Tack Moa! Nu kan jag titta på detta och minnas tillbaka, länge,länge...:)))Du vet..jag fick inte ens med mig kameran:( Vi satt i nästan 2 timmar vid frukosten å njööööt!! Kram // Mamma

    SvaraRadera
  2. Mamma: Ja det är inga bra bilder men i alla fall något :) KRAM

    SvaraRadera