torsdag 1 december 2011

Ännu en tanke som klottrats ner.

Det är synd att fördelarna med träning går så omärkta förbi. Det krävs vakenhet för att ens upptäcka dem, en enorm viljestyrka för att komma ihåg dem och sedan förtroelse för att tro på dem.


Jag tränade idag. Inger speciellt med det. Inte heller något värst jobbigt pass. Faktum är att tanken på att inte ens gå dit präglade hela min morgon. Väl där funderade jag flera gånger på att gå tidigt och helt enkelt strunta i det.

Hela dagen har jag varit loj, orkeslös och viljelös. Så kommer jag hem, tar en snabb dusch, kokar kaffe och mixar mig en smoothie och sätter mig vid köksbordet. Allt är bara väldigt bra där i tystnaden. Så väldigt bra. Jag tror till och med att jag kommer på mig själv med att le.
Ja. Faktiskt. Där sitter jag och sväljer varmt kaffe, kollar igenom twitter och njuter. Det är konstigt att man oftast njuter utan att veta det. Jag vet inte hur det är med er men jag kan aldrig njuta när jag verkligen vill det. Varje jul säger jag åt mig själv att njuta av hela dagen. Ändå känner jag mig aldrig nöjd när dagen är slut. Det känns som att jag kastat bort den och inte vårdat den tillräckligt.

Dessutom är det ofta så för mig att jag njuter när jag inte gör något särskilt När det egentligen inte ska vara härligt och mysigt. Jag myser ofta när jag sitter med kompisar i skolans café och lyssnar på deras prat, dricker mitt kaffe och spelar wordfued. Sticker in med en kommentar då och då. Skrattar lite. Lyssnar och betraktar dem. Sådant kan vara perfekt.

Idag var det perfekta för mig att sitta i ett tyst hus och glömma tiden för en stund.

Men det var ju inte detta jag skulle prata om. Idéen med inlägget var ju den otroliga ork som infaller när man tränat. Se bara på det här inlägget som ett bevis. Aldrig att jag skulle orkat med att sätta mig här och skriva detta igår. Då vill jag minnas att jag istället låg i soffan och mådde dåligt för att jag inte gjorde något vettigt. Idag har jag istället läst några kapitel i min bok, fått ihop min budget för kampanjen i skolan och skrivit ihop en text om symbolism. Allt detta och så sitter jag nu och skriver för fulla muggar. Det är ju fantastiskt!

För att summera detta då; träna! Du får igen den lilla tid det tar flera gånger om tack vare den nya energin du får utav det. Gör det, även om det inte görs till det ytterta. Det ger ändå resultat. Både i energi och självkänsla

Kram på er. Förlåt och min långa predikan varit en plåga.

2 kommentarer:

  1. Vet du vad Moa.. Vilket sammanträffande! Igår när jag satt här hemma (i Gräfsnäs) och pluggande inför min nästa tenta -urk- så bara ögonen åkte igen och jag somnade! Hemma i Alingsås brukar jag ta en liten promenad när detta händer men igår -om du minns- var ju vädret inte det trevligaste. Jag ställde mig i stället på cros trainer saken i ca 30 min och sen tog en skön dusch. Efter detta kunde jag plugga utan ofrivilliga tupplurar i nästan 4 timmar... sen började jag somna igen.
    Kram å glá första december från Ekebacken!

    SvaraRadera
  2. Elin: Det är ju super juh!! Då gäller det bara att komma ihåg detta och inte ens bry sig om att tveka nästa gång man grämer sig inför att gå och träna. Fy va vi är bra som kommit på detta Elin ;)
    KRAM

    SvaraRadera