onsdag 28 december 2011

Uppdatering - Juldagen

Min mor sov på soffan natten till juldagen. Det var mysigt att kunna komma med kaffe till henne och kura ner sig brevid henne i allt det varma.

Frukosten varade länge. Vi satt alla tre och pratade om vad som. Mamma smakade på allt bröd jag bakat och hon tyckte verkligen om det. Vi drack kaffe från vår nya bryggare. Åt köttbullar från kvällen innan och hade det rakt igenom mysigt.

Sedan kunde jag diskutera kläder med henne och få hennes åsikt utan att behöva ringa eller skicka mms som jag annars behöver göra.

Vi åkte i två bilar till Linda, Camilla och Johnny för att lämna julklappar och prata lite. Väl där fick vi kaffe och småkakor. Jag hade fluga.

Något försenade körde sedan jag och pappa iväg till Annika för jul nummer två. Ovanligt många vad där. Bland annat Andras och Annika med sin lilla flicka Hanna som föddes för några månader sedan. Helt bedårande! Till och med Lars var där.

Vi stod och pratade ett tag i klungor medan maten dukades fram av en virrig värd. Vi åt gott och drack julmust. Sedan spelade systrarna Ekman och Sandra spel medan i stort sett alla andra tittade på. Vi skrattade högt åt Elisabeths dåliga minne och usla visslingar och Christinas uttal; "Artischt".

Efter leken vad det kaffe och kakor. Så typiskt Ekman. Varför äta kakor när man sedan ska äta ris ala malta? Hur som helst vad det gott och kaffet satt fint. Kvällen skyndade vidare med en frågestund som Elisabeth ordnat. Jag parade ihop mig med Elin. Vi fick 10 rätt av 12. Awesome! dock vann vi inte.

Sedan blev det julklappsutdelning. Sandra, som jag köpte till, blev nog riktigt glad för boken jag valde; Niceville. Själv fick jag badskum och hudkräm med doft av lavendel, badtofflor och choklad av Sarah.

Mot kvällen satt alla i vardagsrummet, i soffan, på stolar och på golvet, för att se på Kosystrarna. En dokumentär om två systrar som har en gård med kor. Alla förundrades och fascinerades av dessa kvinnor. Framför allt den äldre systern vars rygg typ var helt av. Hon gick med den ihopfälld som ett upp och nervänt V. Helt sjukt...

Sedan drog sig alla hem så smått och det var den julen.
Även denna dagen gick äckligt fort och redan nu är det tre hela dager efter jul.

Hoppas ni har haft en fin jul ni med och att ni kanske lyckats njuta mer av den än vad jag har. KRAM på er <3

4 kommentarer:

  1. Din jul låter härlig Moa! Vill gärna se bild på dig som tomte dock ;) kommenterar om båda inläggen på samma om det är okej? Jag tycker också julen sprang förbi otroligt fort i år... Men så är det nog varje år skulle jag tro. Tack så otroligt mkt för knäckebröden! Så otroligt gott va de! Tror du att jag möjligen skulle få receptet? Så mumma va det!!

    Förresten Moa du va otroligt söt i din skjorta och fluga :) kram

    SvaraRadera
  2. Elin: Åh va kul att du tyckte om det! Klart du kan få receptet. Om jag hittar det...;) minns inte vilket det var. Antagligen från nätet...

    Jag njuter av dina godisar:) Pappa får inte röra mint-godisarna ;) Underbara!
    De som Malin gjort, var de med kokosmjölk i? :D

    Hahah tack ska du ha:) Du verkade en aning skeptisk till den i början;) Men Tack! Jag älskar den!

    KRAAM

    SvaraRadera
  3. Okej jag håller tummarna att du hittar det :)

    HAHA ja det är rätta takter det moa ;)
    Ja typ, det va kokosolja något ekologiskt som skulle vara sååå nyttigt och sååå bra för dig. Godis som är bra för dig ;)

    Jo jag blir lite trött på mig själv och min dumma mun.. säger saker som bara blir fel, om du förstår. :)

    Kram å gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Elin: ÅH! Då kan jag ju äta det med gott samvete!! :D TACK!

    SvaraRadera