söndag 9 december 2012

Andra advent

Jag tänkte se tillbaka och berätta vad jag hade för mig den andre advent de tidigare åren.

2010
Jag, Pyttan och Frida hade spenderat lördagen hos Elin i Sollebrunn då vi haft julbak och rimstuga. Vi bakade jul-cupcakes, drack julmust, åt mat med Elins familj, såg på En julsaga och sov över där. Nästa dag, söndag, stod vi och väntade i kylan på en buss som aldrig kom. Vi var lite hungriga och åt lite på varsin cupcake som vi fått med oss. De var nästan frusna, så kallt var det. Fridas pappa kom och hämtade oss och det var första gången jag träffade Leif. Jag blev helt betagen av honom, som nog alla blir. Det måste vara något bland de mysigaste julhelger jag varit med om!

2011
Denna helgen var nog minst lika mysig och den spenderades med samma härliga gäng flickor. Detta året samlades vi istället hos mig och körde mini-jul med allt som hör där till. Det började med lussekatter, glögg, brända mandlar, pepparkakor och julskum i min soffa. Det hela gick sedan över till vårt sammansatta julbord. Jag hade gjort min första egna Janssons frestelse och sen var supergod! Vi åt länge och tog om. Frida och Pyttan sov över medan Elin åkte hem i all snö. Dagen efter åkte vi för att se jul på Liseberg och allt var helt perfekt hela tiden typ.

2012
Inte riktigt som de tidigare åren. För det första spenderas det i London/Chiswick. För det tredje finns det inget som säger jul i den huset jag bor i. Trist, men tack och lov tänker jag inte så mycket på det. För det tredje så spenderade jag lördagen med att äta taccos och passa barnen och söndagen spenderades dels på buss med Frida och dels på IKEA. Det besöket resulterade dock i att jag köpte en flaska vinglögg och nu sitter jag här på mitt rum och smuttar lite ur en varm kopp och knaprar pepparkakor. Dessutom har jag byggt min egna adventsljusstake. Det är fyra glasskålar med var sitt värmeljus i. Dessa skålar står i sin tur på tre olika tjocka böcker och en på nattduksbordet. Jag har nu tänkt två av dem och insuper lugnet i det mörka flammande rummet, med de osande kryddorna och knapriga kakorna till ljudet av Nat King Cole som sjunger för mig. Inte som det kanske brukar vara, men fint ändå. Väldigt fint.

2 kommentarer:

  1. HIHI! ÅH vad fint! :D har inte alls tänkt på detta! oj vad saker ändras egentligen! inte tänkte vi när vi hade mini-jul hos dig att vi ett år senare skulle sitta på IKEA i london istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! En sån konstig värld vi lever i :D Helt fantastisk och häpnadsväckande. Båda årens andra advent var dessutom bra på sitt vis:) Skulle inte bytt det mot något annat:)

      Radera