lördag 31 mars 2012

Rågknäckebröd med flingsalt

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt minns vilket recept jag använde. Jag tror inte det spelar så stor roll egentligen utan det lilla extra är det inkavlade flingsaltet. Här är i alla fall ett recept där jag uteslutit kumminen.

Ingredienser:
50g jäst
½ dl lättmjölk
6 dl grovt rågmjöl + 2 dl till utbak
6 dl vetemjöl
2 tsk salt

Garnering: flingsalt

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken 37 grader, häll det över jästen och rör om. Tillstätt mjöl och salt (ev 2 tsk stött kummin). Arbeta degen slät och fin. Rulla sedan ut degen till en längd och dela den i 20 bitar som du formar till bullar. Låt dem jäsa under bakduk i ca 20 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Strö rågmjöl på ett bakbord och kavla ut varje bulle tills den är 20 cm i diameter. Använde först en vanlig kavel och sedan en kruskavel. Efter några tag med den vanliga kaveln kan du strö över lite flingsalt och sedan kavla in det i knäckebrödet med kruskaveln. Vänd eventuellt och gör likadant på andra sidan.

Lägg bröden på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen ca 9 min eller tills de fått fin färg. Låt svalna på galler. Ät med mycket smör och njut!



4 kommentarer:

  1. Klokt beslut att utesluta kumminen. Kummin är äckligt.

    M.A. Numminen och kumminen.

    SvaraRadera
  2. Åhh... Va kul med ett recept på din blogg. Det verkar vara gott, med bara smör är det nog som godast!! Det kanske finns kvar så jag får smaka till Påsk??? // Kram mamma

    SvaraRadera
  3. Mamma: Ja det är nästan alltid bäst med bara smör. Men jag tror du smakade på det när du sov över :)

    SvaraRadera
  4. Josefin: Ja..det är ingen höjdare faktiskt...

    SvaraRadera